2018-05-22

Kålen utplanterad

Nu har äntligen kålen planterats ut i det nya landet som består av 7st dubbla pallkragar.

Förra helgen monterades elrör, som ska vara stommen för nätet som ska vara över.
Jag borrade fast dubbla spikband som jag fäst elrören i och det blev stadigt och bra.

Det är en billig nätgardin som köpts på IKEA, landet är 8,40 m långt så det gick åt 5st gardiner.
Kålfjäril och kålmal vill jag inte ska kunna komma åt kålen.
Dom lägger ägg på bladen som sen blir riktigt glupska larver. Åter upp allt om det vill sig illa.

Bevattningen har lösts genom att en droppslang har placerats i landet mellan plantorna, så det ska var enkelt att vattna utan att behöva lyfta på nätet.

Vitkål, kålrot, savojkål, rödkål, spetskål, kålrabbi och kålrot är planterade.
Grönkål, broccoli, brysselkål och svartkål kommer att stå i andra pallkragar.

Kålen brer ut sig och blir väldigt stor och jag har plantera mellan 4-6 st i varje krage, så det kommer bli trångt.

Det kan hända att jag planterar ngn grönkål mellan den lägre kålen, vi får väl se.
Jag har svårt att göra mig av med plantor.

Tänkte även offra några kålplantor som blir över och plantera ut dom utan nät långt från det här landet.
Då är min plan att kålfjäril och kålmal istället lägger sin ägg där, eftersom dom står oskyddade. Ska bli spännande att se om min plan fungerar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar