2018-05-23

Tomater, Chili och bevattning

Nu är alla tomat och chiliplantor utplanterade i odlingstunneln.

Chilin såddes i januari och har sett fått stå inne under extraljus sen dess. Även tomaterna som såddes i mars har fått stå på samma ställe.

Både chili och tomater har jag toppat, tomaterna flera gånger...
Topparna från tomaterna satt jag i vatten och nya rötter växte snabbt ut. Dom är nu planterade i en av pallkragarna utomhus.
Ska bli intressant att se skillnaden på dom som växer ute och dom som står i tunneln.


Odlingstunneln är städad och tömd på alla plantor som stod här tidigare och som nu utplanteras i landen.
Det är endast några purjolöksplantor och luktärterna som än inte är utplanterade. Dom står just nu på skuggsidan av tunneln.

Purjolöken är omplanterad i en brödback som jag först bottnade med tidningar och sen fyllde upp med jord. Dom får stå och växa där, för att sen utplanteras i pallkragen där vitlöken just nu växer.
I juli när det är dags att skörda vitlöken får purjon hoppa ner där.

Några chilis och tomater fick inte plats i odlingssängarna, så dom är planterade i hinkar som jag borrade ett hål i ca 3cm från botten och fyllde först med lecakulor och sen jord.
Då finns ett avrinningshål för varje så dom inte blir våta om fötterna.


Jorden i tunneln är täckt med gräsklipp för att hålla fukten kvar och under ligger det en droppslang som är kopplad till min automatiska bevattning som drivs av en solcell.
Det kommer jag att skriva om i annat blogginlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar