2018-10-27

Plantera vitlök

När jag vaknade i morse så var det vitt av snö i trädgården och temperaturen låg strax under nollan.

Termometern i lilla växthuset visade -0,6 grader






J-O hade åkt på jakt och var det inte för planteringen av vitlöken som kom med posten igår, så hade jag nog hängt med.
Men nu kändes det mer akut att få ner dom små klyftorna i jorden innan den fryser ännu mer.
Så på med varma och lediga kläder och ut i kylan. Tyvärr så är inte trädgårdshandskarna speciellt varma så jag frös om händerna.




Jag beställer mina vitlökar från ett ställe som heter Klostra, då vet jag att det är bra utsäde och inte några sjukdomar på löken. Det är en lagringstålig sort som heter Cledor. Stora fina lökar som vardera hade ca 10 -15 st klyftor. 



Tyvärr så var jag tvungen att reklamera två av dom tio jag köpt  eftersom dom var mjuka och inte alls såg ok ut. Det har aldrig hänt tidigare.....

Löken jag reklamerade

Men jag delade upp dom som var kvar i klyftor och tog även med klyftor från dom dåliga lökarna som såg ok ut. Ska bli intressant att se om klyftorna från de dåliga lökarna blir sämre. Jag vet exakt var dom är planterade så jag kan jämföra.


Det var en frusen skorpa på ca 5cm på pallkragarna där vitlöken skulle planteras, så jag använde ett hemmagjort hjälpmedel i form av ett avsågat kvastskaft som J-O rundat av i ena ändan.
Perfekt även när jorden inte är frusen. 

Jag lägger ut alla klyftor ovanpå jorden innan, då får man en sån bra översikt över hur många som får plats.
Sen trycker jag  ner lagom djupa hål  ca 5 cm och sätter ner klyftorna med rotändan nedåt. 
La sen  lite ny jord i hålet eftersom det inte gick att maka ner den jorden i pallkragen som var frusen.


 När alla klyftorna var planterade, la jag löv över och en kompostnät. Kompostnätet är för att löven inte ska blåsa bort och även för att djur inte ska gräva i lådan.  Jag kommer ta bort det snön lägger sig över löven.


Ja nu är det bara att vänta tills det blir vår så man får ge dom en omgång gödning till.
Pallkragarna hade jag innan jag satt löken "preppat" med gammalt växtmaterial från komposten och nässelvatten som stod kvar i en tunna eftersom vitlöken vill ha mycket gödning.
Vitlök vill ha en väldränerad jord och mycket gödning, därför är det perfekt att plantera dom i just pallkragar.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar