2019-01-13

Vintersådd av grönsaker och blommor

Nu har det gått några veckor in på 2019 och idag är det 13 januari.

Vintersådden har startat för mig och jag började i fredags med att så sommarblommor.
Det kanske är för tidigt, men det kliar i mina fingrar och vi får väl se hur det går. Det borde inte ha någon betydelse med några veckor hit och dit, fröna kommer ändå inte att börja gro förrns det bli rätt förutsättning för dom.

Jag har ställt ut allt i tunnelväxthuset och toppat med snö över så dom har fukt när värmen kommer.
Sist i det här blogginlägget kan du se vilka blommor och grönsaker jag vintersått.

Snö över de små sålådorna

Innan nyår sådde jag tomater, chili och paprika som jag skrev om i förra blogginlägget och dom har växt på sig ordentligt.
Tomaterna har jag nu plantera om i egna krukor, det blev många......men jag får väl ge bort några ;-)
Som tidigare år har jag svårt att slänga bort små plantor som jag dragit upp och fått att börja växa..

Kruk-tomaten Vilma trivs under växtlampan.

Paprika till vänster är sådd en vecka senare än chilin till höger. Snart dags för 1:a omplanteringen.
Men nu åter till vintersådden.
Idag så sådde jag även kål och lök som jag vill ha i sommar. Det blev många lådor och det kommer bli många plantor om alla tar sig, men än en gång så finns det ju andra som kanske vill ha en eller några plantor.

Jag upptäckte att vissa av fröpåsarna hade utgångsdatum sep 2018, så då sådde jag alla fröna. Det är ändå ingen ide att spara dom fröna längre, så vi får se hur många som gror.

Tidigare har jag sått frön som har haft datum som gått ut och dom har grott, men det är ändå inget att spara på tills nästa år tycker jag. Frön är inte dyrt att köpa om man man jämför med vad man får i grönsaksvolymer.

Kålen sådde jag i varsina lådor och märkte upp tydligt med namn och sort, så jag har koll på vad som är vart. De första bladen är så lika när dom gror och även när dom växer upp så det är svårt att veta vilken sort det är annars.
Även lökfrön såddes i pluggboxar: gul, röd och schalottenlök. Just den typen av lök har jag aldrig vintersått tidigare, så det är ett experiment. Men det borde väl funka eftersom det gör det med purjolök
Jag har tidigare år köpt sättlök som satts ner när det börjar bli varmare, men i år tänker jag testa även det här. Så vi får se hur det går, purjolök har jag däremot vintersådds tidigare och det har gått toppenbra. Dom såddes nu  i en egen plastlåda.

Just lök trivs bäst och har hjälp av varandra om man sår många från i samma behållare. De små plantorna hjälper att stadga upp varandra och deras rotsystem vill inte ha blött om fötterna och då är det bra om de är flera som kan suga upp vatten. Sen toppar jag dom några gånger så att rotsystemet ska bli ännu kraftigare. När dom är stora nog planterar jag ut dom en och en där dom ska växa och i år är det i pallkragarna som kålen växte förra året. Dom är förberedda med gödning och organiskt material redan.

Min arbetsplats när jag sår inomhus på vintern...

Färdiga sådder som ska bäras ut till tunneln
När jag hade sått allt och höll på att plocka bland fröpåsarna hittade jag en påse med blekselleri.
Datumet på påsen gick ut sep 2016, men jag sådde fröna ändå som ett experiment och ställde sådden på värmematta bredvid sådden av rotselleri som såtts tidigare.

Selleri tar väldigt lång tid på sig att gro, så man får ha tålamod och nu ska det bli extra spännande att se vilken grobarhet dom här fröna har..


Här nedan är namnen på de sådder jag nu vintersått och ställt ut i odlingstunneln.
Sommarblommor (ettåriga) sådda 12 jan:

  • Snöflinga "Snowtopia"
  • Atlasblomma "Ruddigore"
  • Atlasblomma "Cattleyal"
  • Atlasblomma "Rembrandt"
  • Rosenskära "Vega White"
  • Rosenskära "Candy Stripe"
  • Rosenskära " Rubenza"
  • Rosenskära "Sweet Dreams"
  • Rosenskära " Early Summer"
  • Vit Doftnattljus "Innocencel"
  • Sommaraster "NN egna frön)
  • Little Cymbalblomma "Little Bells"
  • Vitpytte "Noblessa"
  • Malva "Silver Cup"
  • Jungfrun i det gröna "Miss Jekyll"
  • Prins Gustavs öga
  • Doftnemeisa
  • Solros låga egna frön 
Grönsaker, sådda 13 jan:
  • Brysselkål "Long Island"
  • Broccoli "Ramoso Calabrese"
  • Blomkål " Early Snowball X"
  • Savoykål "Verus 2"
  • Spetskål " Kalibos"
  • Spetskål "Wheelers Imperial"
  • Svartkål/ Palmkål " Nero di Toscana"
  • Grönkål "Lerchenzungen"
  • Kålrabbi "Noriko"
  • Sötfänkål "Finale"
  • Vitkål "Brunswick"
  • Kinesisk salladskål "Wong Bok"
  • Purjolök "Atal"
  • Shalottenlök " Zebrune"
  • Röd lök " Long Red Florence" och "Red Brunswick"
  • Gul lök " Stuttgarter Riesen"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar