2018-12-18

Så tomater och chili i december

Läste om att vissa sår tomater redan nu i december och det lät spännande tyckte jag, det måste jag testa. 
Man måste givetvis ha extra belysning åt dom om det ska växa någorlunda. 
Har man inte det blir plantorna väldigt långa och rangliga, eftersom det inte är tillräckligt ljust i fönstret i december.

Tomaterna är av sorten Vilma som är en låg kruktomat/ busktomat. Det blir små söta och röda tomater som jag i några år har haft ute på friland. man behöver inte ljuva dom utan bara låta dom växa. 

Nu tänker jag testa att så dom i december och sen driva upp dom inne för att se om vi kan få tomater i kanske april/ maj. Man har ju sett att det finns små tomatplantor att köpa på våren som har tomater, så varför skulle det inte funka för mig.



Chilin är samma sorter som jag haft tidigare, jalapeno och vampire. 
Vampire får en häftig mörklila färg och är väldigt stark, ja båda är starka men det vill jag ha.  

Jag gillar att torka en del och göra chiliflakes av, en riktigt god krydda. 
Inläggningar av jalapenos har jag också gjort några år men det är J-O som käkar upp dom, jag tycker det blir för starkt.

Nu får dom små sådderna stå på en värmematta med plast över som håller fukten och det är bara att vänta tills dom gror.
Chili tar väldigt lång tid på sig att växa upp och vill man ha bra med frukt på kraftiga plantor, måste man starta tidigt.

Krukan till vänster är ingefära, en ekologisk rot som jag delat på och planterat.
Året 2018 är snart slut men mitt nya odlingsår har bara börjat....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar