2019-04-03

Odlingstunnel Nr2 - planteringsbäddar

Idag var det att direkt när jag kom hem 16.30, byta om till arbetskläder och sätta igång med vårt projekt.
J-O hade slutat lite tidigare och var redan igång.


På bilden är markduken än inte fastsatt
Jag startade med att häfta fast markduk på insidorna av bäddarna som var klara för att de ska hålla länge och för att jorden ska bli kvar eftersom de inte exakt ligger mot marken.

I mitten låg en stor jordhög och den jorden vill jag behålla och skotta ner i de yttre bäddarna.
Den stoppade även J-O projekt med att bygga mittenbädden.

Vi bottnade lådorna med tidningar som förhindrar gräset att fortsätta växa Fyllde  på med halm i botten och löv, som jag sparat sen i höstas och som även preparerats med lakvatten från bokashi.
Sen drog jag fram vattenslagen och vattnade i lådorna + trampade ner det till mindre än hälften.

Det är så praktiskt att bottna med annat organiskt material. Då behövs det sen inte så mycket jord att fylla upp med och det organiska materialet kommer så småningom att bli jord. Så gör jag i alla pallkragar jag startar upp....


Sen var det bara att börja skotta i jorden. Det är jobbigt att gräva och skotta....ryggen värkte, men det till slut var all jord överflyttad till lådorna..


Vi blev väldigt nöjda när vi var klara och nu var det bara för mig att fortsätta att vattna allt som börjat växa i den andra odlingstunneln.


I helgen hoppas vi bli så pass klara att vi kan börja montera upp stommen till odlingstunneln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar