2019-05-29

Sammanfattning för Maj

Nu är snart Maj månad slut och det har varit mycket att göra, men inte lika stressigt som förra året då jag även hade inbokade träningspass två kvällar i veckan. Eftersom jag är instruktören så måste det även förberedas. Men i år så slutade jag med mina pass när April var slut och det funkade väldig bra för mig.

Varje dag efter jobbet när jag kommer hem byter jag om och ger mig ut trädgården. Då har klockan ofta hunnit bli 17.00. Jag hinner med mycket och J-O (stackarn) får stå för maten..... Skulle han inte fixa det så skulle jag nog inte äta alls....

1/5
Flyttade jag plantorna till tunneln med frostvakt eftersom det skulle bli minusgrader på nätterna. Jag sådde myskpumpa "Waltham Butternut" och prydnadspumpa "Turks Turban". Täckte alla plantor i nya tunneln (utan frostvakt) med fiberduk. Inne planterade jag om slanggurka, cayennepeppar och rondellpetunia.
2/5
Det snöar ute och jag har taigit in alla solcellsladdare som jag tidigare satt ut för att börja vattna bäddarna i tunnlarna.
5/5
Monterade hönsnät på gärdsgårdsstörar, som jag ska har för bl.a. luktärterna. Planterade om gulbetor. Installerade solcellsladdarna igen ute.
6/5
Sått majs "F1 Gukio" + egna frön från förra året.
7/5
Sått inomhus squash "Genovese", slangurka "Passandra F1". Täckt med fiberduk i tunnlarna eftersom det ska bli frost inatt.
10/5
Planterat ut sättlök i pallkragarna. Tog bort plastlocken över pallkragarna med sallad och fiberduken över sparrisen. Sått Zinnea "Lilleputt" i tunneln och omplanterat luktärterna.
11/5
Planterat ut potatisen i landet och täckt med ensilage. Planterat ut rödbeta, polkabeta och majrova på det täckodlade landet (med fiberduk över). Planterat om kålplantorna som står i nya tunneln.

Täckodlat potatisland

12/5
Flyttat ut alla växter som står inne ut i tunneln med frostvakt, även gurka och chili.
13/5
Täckt gurka och chili med fiberduk eftersom det ska bli kallt i natt. Höjde frostvakten till 7 grader (4 grader tidigare).
14/5
I natt var det -2 grader.... Planterat om alla små tomatplantor som såddes 18 april i nya tunneln.
16/5
Köpt pelargoner (lyckades döda dom jag hade vinterförvarat), blå kantlobelia och timjan på torget i Sala.
17/5
Planterade ut timjan och pelargoner.
18/5
Planterade ut kålplantor och tagetes. Täckte sparris, vitlök, sallad och rödbetor mm med gräsklipp.
20/5
Planterade om tomatplantor som sådds senare. Planterade ut tidigare tomater i nya tunneln.
21/5
Flyttat sallad och mangold från gamla tunneln ut till pallkragar. Planterat physalis, slanggurka, paprika och aubergine i gamla tunneln.Har flyttat ut potatisen som planterats i hinkar och krukorna med fänkål bakom gamla tunneln.
23/5
Planterat ut fänkål, purjolök, bladselleri och rotselleri i landet. Planterat om mindre plantor av rotselleri, purjolök och rosenskära (blomma).
24/5
Planterat om ngr tomater, petunia och bordsnejlika.Rensat i pallkragarna och stödsått frön (morötter, dill och persilja). Täckt odlingsbäddarna i nya tunneln med gräsklipp. Flyttat ut alla små tomatplantor ute under diskbänken. Planterat ut frösådd lök i pallkragen där sådden av palsternacka misslyckats.
25/5
Planterat ut chili i nya tunneln och fixat med bevattning till mittenbädden. Planterat ut resten av den frösådda löken. Lagt ut ensilage på frilandet där västeråsgurka och squash ska växa. Planterat ut bondbönor och sockerärter i pallkragarna och knutit ihop en spaljé. Planterat ut luktärter och krasse. Rensat ogräs i perennrabatten.

Chili och tomater  i nya tunnel


Sockerärtorna har fått en egen ställe att klättra på



26/5
Planterat tagetes och vit kantlobelia i blomkorgarna vid entrén och altan.Planterat hänglobelia och hängpetunia i amplar och blå kantlobelia i järnkrukan.
27/5
Planterat ut gulbeta och rotselleri på landet. Planterat ut tagetas och krasse vid armeringjärnsspaljén i perennlandet under pelargonerna. Planterat ut "prydnadsgräs" (som jag rensade bort tidigare) under "flaggstången". Satte ner två gärdsgårdsstörar med hönsnät och planterade 6 luktärter runt varje i landet där squash och västeråsgurkan ska växa.

Alla små krukor i backarna är blommor som senare ska ut i rabatter och krukor. Sen en korg med purjolök som står på vänt att planteras där det senare blir plats över.

28/5
Planterat ut tomater och majs i pallkragar. Planterat kruktomater i 6 st hinkar som står på däcket bredvid nya tunneln. Lagt gräsklipp på bäddarna i gamla tunneln. Planterat ampeltomater (3st i varje kruka).
Majs


Tomater

Vårt fina "däck" med kruktomaterna



30/5
Diskat alla krukor och brickor (tog mer än 2 timmar). Planterade ut fler luktärtor vid armeringsjärnsbågen. Kantgrävde hallonlandet, krusbärslandet och runt plommonträdet.

Ett berg av jordiga krukor, pluggboxar och brickor som ska diskas. Små tomatplantor som står på tillväxt under.


Humle, luktärter och krasse kommer att slingra sig upp i bågen av armeringsjärn



Sen får jag ju inte gömma bort att ta med Silla, som alltid så fort jag går ut kommer från ingenstans och finns med mig tills jag går in igen....

En vy från "däcket" över pallkragelandet



Ramslök som blommar

Vill även ta med den här vackra bilden av ramslöken jag har och som nu blommar så vackert.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar