2020-05-15

Jobba hemifrån

Nu har jag arbetat hemifrån sen i mitten av mars och det börjar kännas helt ok. Det gäller bara att hitta nya rutiner.
Man hinner mera på rasterna vid distansarbete, som att plocka ur diskmaskinen, slänga i en tvätt i maskinen, hänga tvätten och till och med dammsuga på lunchrasten ;-)

Men visst saknar jag den sociala kontakten med mina arbetskamrater och jag åker ibland in till kontoret när det är möten som känns bättre att ha direkt istället för digitalt, men vi håller avstånd som sig bör.

Man missar mycket när man har mötet digitalt, som ögonkontakt och kroppsspråk och det är knepigt att prata i mötet, lätt att prata i munnen på varandra......ja man lär sig väl.
För corona verkar ju inte ge sig i första taget.

Vi får se hur det ser ut i höst.




Nog pratat om distansarbete, men jag kan även se en nytta med att arbeta hemifrån i mitt odlande. 
Det blir mer tid över när jag slipper pendla mellan Heby och Sala.

Innan jag börjar arbeta kl 7.00 hinner jag ut i växthusen och kolla hur allt ser ut efter ännu en kylig natt med minusgrader. Jag läser av termometrarna för att se hur kallt det varit under natten utomhus och inne i tunnlarna.

Jag måste säga att frostvakten jag har fungerat helt perfekt. Jag har satt att den ska starta när det blir 10 grader inne i tunnlarna och som kallast har det då blivit 5 grader där inne. Det har växterna klarat även chilin.



Nu är det fredag igen och en helg som jag kommer att fylla med massor av trädgårdsarbete.
Förberedde förra helgen med att satt upp bågarna över kållandet och i morgon ska kålen planteras ut och nät spännas över.
Det är låga kålsorter som ska växa där: vitkål, spetskål och broccolo. Broccolo är en korsning av broccoli + blomkål och helt ny för mig, så vi får se hur det går.

Men jag började idag att planterade ut grönkål och savojkål i näthuset som tidigare salladskålen växte i. Den har jag rivit bort och slängt i komposten, eftersom den började blomma p.g.a att den hade stått för varm i tunneln innan jag hann få ut dem.
Jag misslyckas alltid med salladskål....vet inte om jag vågar testa igen i höst.
Vi får väl se.

Grönkål och savojkål 
Sparrisen börjar även att komma upp och snart kan vi börjar skörda vår egen sparris.

Mellan plantorna har jag "slängt" ut frön av ringblomma och vallmo som jag sen krafsat jord över. Inte ett dugg noga utan bara "så där". Växer det så växer det, det var frön från förra året som jag sparat.

Sparris

Det blir väldig vacker med höga blommor mellan sparrisplantorna när vi skördat färdigt och sen låter resten av plantan få växa upp och blomma.
Skördar man alla små sparrisar som kommer upp så kommer inte plantan att överleva, eftersom det är de små knopparna vi äter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar