2020-05-16

Dags för plantering av kål

Nu är kålen utplanterad i landet och nytt kålnät är spänt över.


Täckodling är det som gäller och här gör jag på samma sätt som med potatisen. 
Makar undan ensilage ner till jorden så det blir ett hål, lägger sen några skopor jord och ner med plantan. 
Sen några skopor jord över och makar sen ensilagen runt plantan.

I år har jag skaffat ett riktigt kålnät (som använda av "proffsodlare") som jag hoppas ska hålla några säsonger. 
Det jag använt tidigare är en billig gardin från IKEA. Det har funkat bra, men den är väldigt ömtålig för väder, vind och KATTOR!.

Vår ena katt tyckte det va väldigt skoj förra året när vinden böljade i nätet och rev upp ett stort hål med sina vassa klor. Det är tur det finns silvertejp, för det va det jag lagade nätet med då.
Men sen är det bara att kassera nätet!



Nu får vi hoppas att de nya nätet håller bättre. Det va kraftigare och inte lika följsamt som "gardinen" men nu sitter det på plats och vi får se hur det fungerar.
Så klart började det blåsa när jag skulle sätta upp det och då får man bita ihop och inte ha någon annan i närheten som är religiös....för svordomarna haglade just då...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar