2020-05-26

Utplantering av plantor

Plantor av både grönsaker och blommor som ska ut i landen har jag nu flyttat ut i backar på gräsmattan.
Där mår dom bättre, inne i tunneln där dom tidigare stod blir väldigt varm, trots att dörrar och fönsterluckan är öppna.
Jag är hård på dom och toppar regelbundet så dom inte ska bli så långa och rangliga. Missat det tidigare år och då har dom inte blivit så fina. Får se om det blir bättre i år.

Stora landet med sex bäddar och där jag förra året täckodlade med ull och ensilage har jag börjat förändra.
Stora landet med sex bäddar

Upptäckte att de små rödbetsplantorna som jag planterade ut i små gropar i täckodlingen (lika som jag gör med potatisen) inte mådde så bra. Tror dom va för små för att kunna leda rötterna ner mot jorden.

Nu har jag tagit upp alla små plantor och tagit bort allt täckmaterial som låg över. Luftade sen jorden försiktigt med en grep och krattade ut jorden. Sen planterade jag om plantorna och nu ser det mycket bättre ut, håller tummarna.
Sådde för säkerhets skull ett pluggbrätte med rödbetor utifall dom inte skulle klara flytten.

Rödbetor och gulbetor

Purjolöken hade stått väldigt länge i sin ask och rötterna var enorma. Jag har "frissat" den flera gånger sen i december då den såddes, då triggas rotsystemet och det blir kraftigare.  

Nu är dom utplanterade på bägge sidor i en av bäddarna.
Ska även ta bort ull och ensilage i landet som nu ligger som en mittsträng.


Purjolök
Ullen som jag tar bort från landet, lägger jag nu över små planteringar som jag vet lätt torkar ut.
Såg när jag tog bort den från landen, att den hållit jorden under väldigt fuktig och fin. Men där kommer jag nu enbart att täcka med gräsklipp och ensilage, som har samma effekt.

Lådan längs långsidan av stora tunneln med tagetes är täckt med ull 

Jordgubbsplantorna har växt otroligt bra och planterades ut i landet där vi förra året hade potatis.

Förra sommaren tog jag frön från köpta jordgubbar jag tyckte va söta och goda. Dom torkades och planterades ljust i december. Nästan varenda frö grodde och växt upp till stora fina plantor.

Nytt jordgubbsland

Fick inte plats med alla i landet och jag ville inte blanda ihop sorter, så dom planterades efter en sida i en av bäddarna i stora landet.

Jordgubbar

Pinnen som syns på bilden är en gärdsgårdsstör klädd med hönsnät. Runt den har jag planterar luktärter. Gjorde så även förra året och det funkade bra och dom klättrade upp fint i nätet.
Det är kul att få lite höjd i landet som annars är väldigt platt.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar