2020-05-18

Tomaterna planterade

Efter jobbet idag så gick jag ut och började plantera ut alla tomater som ska få växa i stora tunneln.

Jag satt ut 20 st på varje sida, så om det blir en fin tomatsommar kommer vi få en bra skörd.

Det är perfekt att göra tomatsås och även frysa in färska. Sen har man hela vintern att plocka ut ur frysen när man behöver.


Nyplanterade tomater i bäddarna, förbokade tomater och chili.

Nu är plantorna så pass stora så man kan plantera dom där dom ska växa. Antingen i en stor kruka eller hink (10 liter), eller som jag i markbäddar i tunnelväxthuset.

Det är lite tidigt än att sätta ut dom, eftersom det fortfarande kan bli minusgrader på nätterna och hagelskurar på dagarna. Men dom mår bra av att få stå utomhus dagtid när det är fint väder.

Så dom plantor jag ska ha ute i pallkrage, väntar jag ett tag till att plantera ut.



 När jag planterar tomaterna så sätter jag ner dom så djupt som möjligt. Dom ser lite ynkliga ut men jag vet att dom nu kommer att växa med dunderfart. Dom kommer också att blida rötter från stammen som nu står under jord och bli ännu kraftigare.

Tomater vill ha mycket näring och vatten, så det är bra att jag i höstas gödslade bäddarna med organiskt material, bokashi och även hästdynga.
Sen har jag solcellsbevattning som hela dagarna fuktar jorden. Det fungerar perfekt och mycket mask fanns i jorden, det är ett bra tecken.

Plantorna blir kraftiga och tåliga, när dom både såtts och sen få stå kvar och växa i tunnelväxthuset.


 Jag kommer nu att öppna upp för årets försäljning av tomater. Det finns olika sorter kvar och i ett tidigare inlägg så har jag skrivit vilka sorter jag har och uppdaterar antal av det olika sorterna som finns kvar att köpa, klicka här för att komma dit

Det finns även chiliplantor kvar att köpa


Så här kraftiga och fina har dom blivit på några veckor i tunneln. Dom är alla sådda ute i tunneln och har blivit bra härdade eftersom det ibland blivit ganska svalt därinne nattetid, trots frostvakten.
Som kallast har termometern visat 5 grader, men frostvakten ser till så det inte kryper ner under nollan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar