2020-05-07

Vädret växlar i maj

Nu är det början av Maj och väder och temperatur växlar rejält.

Det kan bli över 30 grader vissa dagar i tunnlarna när solen lyser och jag lär öppna allt som går för att få ner värmen. Sen kan temperaturen samma dag sjunka och det kan bli kallt och blåsig...då är det till att stänga allt igen... Tur att jag arbetar hemma just nu pga Corona, så jag kan sköta öppning och stängning.

Det här har jag hunnit med hittills:

  • Jag har sått gurkväxterna i djupt pluggbrätte: Slanggurka, västeråsgurka, djungelgurka, squash och myskpumpa. De har stått i tunneln (med frostvakt) men eftersom det är ganska kyligt nattetid (inte minusgrader) så har jag nu ställt brättet på en värmematta. Hoppas nu att fröna inte hunnit dö pga att brist på värme.


  • Paprikaplantorna har omskolats och hade riktigt fina rötter. Dom ska senare ut i någon av tunnlarna, men än finns ingen plats för dom.


  • I pallkragarna som jag vintersådde i november har det inte växt så bra i år, trots att jag i mars lade över lock med plast på varje låda, för att få ett mer gynnsamt klimat. Jorden såg konstig ut, hade liksom klumpat ihop sig och sättet jag sådde på i november var nog inte så bra. Jag makade då undan snön i lådorna och gjorde rader som jag la frön i, sen la jag jord över. När snön sen smälte så blev det åsar där sådderna låg och jag tror dom torkade ur.  Ja kommer göra som jag gjort tidigare år. Då har jag tagit en halv säck jord/ pallkrage och sen gjord såfåror i den och täckt över. Har bara innan makat undan ev. snö som legat i lådorna.Ja, man lär sig alltid...gör om gör rätt!


  • Ställt ut alla krukor med luktärtor nu utomhus, det är alldeles för varmt för dom i tunneln. Dom är också tåliga, kan klara även om det är minusgrader ute (-5).


  • Sommar blommor har nu såtts i raderna mellan vitlöken och potatisen är planterad i ensilage i stora landet. Har fiberduk över bägge för att katterna inte ska krafsa i jorden och för ev. kalla nätter.


  • Vi har även fixat ramar åt hallonlandet och landet där krusbärsbuskar och blåbärstryn står. Det blev väldigt bra. Toppade landen med jord från dynghögen som jag i somras sållade och la i jordsäckar.


  • Solcellsdrivet bevattningssystem har vi även fixat för pallkragelandet. Vi får se nu om jag måste fylla tunnan hela tiden med vatten, när värmen kommer och pumparna går oftare. Det är nu tre pumpar som ska dela på samma tunna. Tidigare va det bara en..

  • Grävt ur och tömt komposten, vänt den upp o ned i pallkragen där squash och pumpa ska växa.
I år tänkte jag att västeråsgurkan ska få växa i pallkragarna tillsammans med majsen och tomaterna. Får se hur den trivs där + bönor. 
Då blir det "tre systrar" i pallkragen för majsen. Bönorna tillför kväve till jorden medans de växer och gurkan som växer och breder ut sig över jorden och mellan majs och bönor, både skuggar och dämpar avdunstningen. Ska bli skoj att testa den varianten i år.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar