2020-10-12

Höst och nedstängning av trädgården

 Vi har hunnit in i oktober och nu idag började det bli lite kyligare och dom varnar om att det kommer bli nattfrost.

Visst är det lite tråkigt att sommaren är över, men det är också skönt att få stänga igen och börja planera för en ny säsong. Vissa frön som chili, purjolök, gul- och röd lök ska ju även sås nu i december så vilan blir inte  så lång.



En liten ensam pumpa sitter kvar och måste nu tas in innan frosten.

Jag har det här året passat på att höst-gräva och färdigställa många pallkragar lite då och då när det skördats och dom blivit tomma. Då blir det lite lättare att hinna med allt, för det är många land och pallkragar som ska går igenom.

När jag höst-gräver så gräver jag ut halva delen/sidan på pallkragen och lägger jorden i en skottkärra. Sen fyller jag på med gödsel och organiskt material från komposten. Det går lika bra med löv, ensilage eller vad som finns, sen gräver jag över det med jord från andra halvan och göra likadant där. Avslutar sen med att hälla över jorden som jag har i skottkärran. Sen brukar jag lägga ett kompostgaller över så inte katterna börjar använda den som toalett.

I många av dom här pallkragarna kommer jag nu i november att vinter-så. Det blir sallat, morötter, mango, palsternacka, dill, persilja mm. 

Det gör inget om jorden då är frusen, det går bra att så ändå. Häll en halv säck planteringsjord i lådan och gör rader för fröna. Så och sen maka över jord, har snön kommit så lägg då snö över planteringen.

Gräslöken som får stå kvar tills nästa år, den stormtrivdes i den här pallkragen

Här kommer det att vintersås i många av pallkragarna

Nu på hösten krattas det massor av löv som jag spar i säckar. Dom använder jag till att gräva ner som organiskt material men också att täcka landen med.

Tänkte i år bara täcka med löv istället för att som tidigare använda ensilage. Så vi får se hur effekten blir.

Pallkragarna bakom gamla tunneln

I stora landet är nästan alla bäddar färdiggrävda

I det nya pallkragelandet som jag bottnat pallkragarna med ensilage, kompost, löv och dynga har jag nu hällt på två säckar planteringsjord i varje.

Nya landet


Det ska i november planteras vitlök i varannan, så jag väntar med att täcka dom med löv. Det är lättare att lägga ut klyftorna i rader på jorden för då ser man avstånd mm. Sen kan man trycka ner dom och lägga på löven.

Vi har även iordningställt för solcellsbevattning i den här raden och den kommer få vatten från kubiktanken som står bredvid tunnelväxthuset i bakgrunden. Slangen är nedgrävd så man kan klippa gräset, väldigt praktiskt.

Ja vad gör man med allt man skördat då ........
Mycket tomater har kokats till tomatsås och även färska har delats och frysts in. 
Det har även förvällts en massa bönor, spenat och mangold mm. Sen har jag gjort många inläggningar av gurka, chili mm.
Betor har jag lagt i backar med torv i jordkällaren, där håller dom sig bra och vi kan hämta färska morötter, rotselleri och rödbetor hela vintern

Har även torkat grönsaker i min nya torkugn. Det är toppen att torka blast av olika grönsaker och sen göra grönsakssalt av. Senaste testade jag att torka fänkål och chili och det blev ett underbart gott grönsakssalt.

Här är det tomater som torkas

Att fermentera är också ett sätt att bevara grönsaker och andra blandningar. Just nu står kål, tomatketchup och kimchi och bubblar i köket. Hittade ett recept på fermenterad ketchup som jag var tvungen att testa.
Ska bli gott i vinter att gå ner i jordkällaren och hämta några burkar och flaskor.

Surkål, ketchup och kinchi står i köket och bubblar..

I gamla tunneln har nu alla tomatplantor halshuggits och vattnet stängs av. Alla tomater är inplockade och det blev en hel del gröna kvar. Dom har jag nu inomhus i plastbackar och hoppas dom eftermognar så vi kan äta även dom. 
Ska senare när jag har tid, gräva upp även här och fylla på med organiskt material och gödning.

Gamla tunneln med halshuggna tomatplantor och sista skörden för i år


Ny tunneln är också stängd nu, solcellspumparna intagna och vattentunnor tömda. Här står chili och paprika och dom ska senare grävas ner som organiskt material i bäddarna och gödslas. 
Pelargonerna ska senare vinterförvaras inomhus så dom inte fryser.



Nya tunneln med lite plantor kvar.

Det ser lite trist ut så här på hösten...... Men eftersom jag förbereder bäddarna med massor av mums så vet jag att jorden och maskarna kommer att må bra och bäddarna är klara i vår att plantera i.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar