2020-10-31

Växthusen, pallkragar o friland

 Äntligen är höstgrävningen av alla landen färdig och vitlöken planterad!


På hösten vill jag boosta alla mina land och pallkragar så dom är färdiga i vår och att det jobbet inte behöver göras då. Jag vet att på våren finns det så mycket annat att göra med småplantor mm och att jag inte skulle ha någon lust att börja med det tunga jobbet då.

Så i år har jag lagt upp det så jag har jobbad med grävprojektet lite då och då. Tänkte att jag skulle göra alla land och pallkragar klara först och ta tunnlarna sen. Tunnlarna kan jag jobba i även om det regnar eller snöar, men utomhus är det inte lika trevligt.

Så jag började tidigare att gräva ur pallkragarna och fylla på med gödsel och organiskt material, som kompost, löv, ensilage eller vad som fanns tillgängligt just då. När det va klart så täckte jag dom med löv och la ett kompostgaller över så det inte blåser bort. Löven blir bra maskmat och som sen maskarna drar ner i jorden och äter upp och sen bidrar dom med gödsel i form av maskbajs.

När alla pallkragar var färdiggrävda, kunde jag förra helgen börja gräva i gamla tunneln, hann inte allt då utan fick ta några timmar efter jobbet kl 16.00. Men det blir fort mörkt och man ser inte så bra, så det blev bara någon timme per kväll. 

Där grävde jag ner hästgödsel + organiskt material. Det organiska materialet är det som växte där innan, så det blev tomatplantorna som jag klippt ner i mindre bitar och gräsklippet som låg kvar i bäddarna.

Gamla tunneln

Jag har nu skaffat solsellslampor med rörelsedetektor och två av dom monterade jag upp i gamla tunneln över dörrarna. Så himla bra, nu kan jag arbeta längre även fast det är mörkt och dom lös tillräckligt mycket för att jag skulle kunde göra klart.

Idag har även nya tunneln blivit klar, där boostade jag med 5 hinkar bokashi, organiskt material som legat i bäddarna och som vissnat ner. Klippte även här dom i mindre bitar. 

Den tunneln är lite trängre att jobba i eftersom det är tre bäddar i den jämfört med två bäddar i den gamla tunneln, så det är lite trixigare att gräva och få plats med skottkärrorna, men det gick bra.

Fick sällskap av Pablo som nu efter att Silla vår gamla katt lämnade oss förra veckan, blivit mer sällskapssjuk och är med oss nästan hela tiden vi är ute. Han saknar säkert Silla han också, eller känner att det är något som inte är sig likt.

Jag älskar att ha sällskap när jag är ute och jobbar i trädgården och hoppas nu att Pablo fyller upp det tomrummet som Silla lämnade efter sig. Hon var alltid med mig och det spelade inte någon roll vilket väder det va. 

Pablo hittade en skön korg att ligga i 

Nya tunneln är nu klargrävd

Purjolöken som syns i bilden har efter skörden planterats i hinkar, som nu får stå i nya tunneln. 
Den klarar kyla och minusgrader och kan skördas även om den är frusen.
Tidigare år planterade jag dom i bäddarna, men eftersom jag inte var klar med dom när purjolöken togs upp så planterades dom i hinkar istället.


Eget utsäde av vitlök som ska planteras 

147 st vitlökar har nu planterats in det nya pallkragelandet.  Det har fått ersatta det gamla frilandet som vi tidigare kallat hörnlandet. I hörnlandet var det väldigt kompakt jord och svår odlat, även fast vi jordfräst det och grävt ner organiskt material. Det var även väldigt surt och vattnet rann inte undan. 
Vi har nu ställt 7 stycken pallkragar där som får ersätta platsen och som jag nu ska odla i. 
Där kommer det också bli solcellsbevattning. 

Någorlunda städat i planteringshuset

Nu när det snart blir vinter och minusgrader är det skönt att få städat och klart. Allt som kan frysa har jag nu plockat in och solgardiner har plockats ned och tvättats.

Nu är det november och jag kan slappna av ett litet tag,  men nästa månad (när det blir kallare) ska jag vinterså grönsaker som: sallat, morötter, mangold, dill, persilja, palsternacka mm 

Dom  fröna ligger sen i jorden och väntar på rätt tillfälle till att gro och börja växa. På så sätt slipper jag så dom i vår och får en tidigare skörd.


Avslutar med en till bild av Pablo, som ville ha sällskap och som la sig i Jannes knä, när vi hade en liten rast i gamla tunneln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar