2021-01-28

Fuktighetsmätare

 

Håll koll på om dina växter behöver vattnas

 

Det är svårt att veta hur fuktig jorden är i en kruka och allra helst när man som jag vattnar underifrån. Men även övriga växter man har kan vara svåra att veta om dom längre ner i krukan är torra.

Alla växter jag driver upp inne under växtbelysning undervattnar jag. Jag har då köpta tråg men även sparade plastlådor ex. förpackningen som kräftor och fläskkotletter har legat i, som jag använder.

Som alla vet så är orsaken till att en planta dör oftast att den vattnas ihjäl och inte torkar. Vi kollar och kollar våra små plantor och sådder och tycker det ser torrt ut och vattnar, vattnar, vattnar……

Jag löste det med en fuktmätare, så jag har full koll på hur fuktigt det är i krukorna. Den kan användas inne till krukväxter även om man inte håller på att driva upp plantor som jag gör.

Ibland kan översta jorden på plantan vara helt torr, men när jag försiktigt sticker ner mätaren i botten på krukan (i kanten så inte rötterna skadas) så ser jag direkt hur fuktigheten är där och om den behöver vattnas eller inte.

Jag har köpt min på Impecta till ett rimligt pris för några år sen och den används varje dag.

Fuktighetsmätaren visar att jorden är torr

 

På bilden ser man på mätaren att dom här små chili- och paprikaplantorna är torra och behöver vattnas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar