2021-02-16

Ta hjälp av all snö

 Den här vintern är verkligen kall och snörik. Många veckor har vi även fått njuta av solen som  gnistrat i snön och man kunde i helgen även känna att den värmde. Vi satt oss mot laduväggen och bara njöt.

Det ger verkligen vårkänsla och även talgoxen har börjat drilla på sitt vår-läte....underbart!

Stora tunneln och landen tagen från vår ballkong


Mycket snö har det kommit i vinter och den är här ute på landet så vit och fin, men dom har nu sagt på väderleken att det ska bli mildare, ja till och med kanske tö. Det gillar jag inte, inte än!

Alla så har vi någon person som triggar ens intresse och jag håller koll på Sara Bäckmo på Skillnadens trädgård. Det är hon som fick mig att våga odla i större format och även att skaffa odlingstunnlar.

Jag tittade för ngn dag sen på en video hon lagt ut och då blev jag påmind om att ta vara på snön. Den är just nu så puderlätt och lätt att jobba med.

Bäddarna i bägge mina tunnlar har markkontakt, dvs ingen botten, så mask och fukt kan komma underifrån.  Men dom får ingen fukt ovanifrån som bäddarna ute, som just nu har över 2 dm snö över sig. Då får man hjälpa till att lägga på snö, vilket hjälper till att fukta upp jorden i bäddarna sen när den smälter. Visst måste man även vattna sen när det är dags att sätta ut plantor, men jorden är då i alla fall inte snustorr.

Fram med skottkärra, snöskyffel och skotta och det va lätt pudersnö. Jag passade på att under lunchen, det är skönt att komma ut en stund. Inte kallt alls -4 grader var det och riktigt skönt.

Jag hann med stora tunneln men inte den lilla som jag får fortsätta med i morgon eller gör det efter jag slutat jobba.

Kollade även vintersådderna som står där inne och dom ska också få lite mer snö över sig. 



Stora tunneln

Lilla tunneln

Vintersådder av tomater, blommor och kål


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar