2021-03-27

Nytt potatisland

 Idag har vi fixat nytt potatisland. Tidigare har vi haft potatis i de andra landen, men vi kände att vi behövde de odlingsytorna till annat och ville att potatisodlingen skulle stå lite vid sidan om. Vi diskuterade och kom fram till att vi bara vill odla så pass mycket som vi kan äta i sommar och därför minskade vi ner det till fyra pallkragar.

Övrig potatis köpet vi från Backa som har fin potatis och som vi sen kan lagra i vår jordkällare.

Vi fick fyra pallkragar av en snäll person (Robert) och fixade idag iordning allt.


Placerade ut dom som vi ville ha dom och sen bottnade jag alla med tidningar.
Det är ett bra sätt för att ogräset inte ska fortsätta växa och tränga igenom.

Vi hade rester från en ensilagebal som vi tidigare matat rådjuren med och som inte va uppäten, så
en del av den fylld vi nu upp alla pallkragar med.  Plus rester av annan bal som vi tidigare fått och som inte gick åt i höstas när jag preparerade alla landen med organiskt material..

Resten av lördagen fixade jag med att plocka undan i trädgården mm. Man kan kalla det för att vårförbereda ;-)

Vattentunnor som vi tidigare haft för solbevattningen och som nu inte behövdes längre när vi bytt till större tank, flyttades undan.
Benmjöl myllades ner i bäddarna där tomater ska växa och hallonlandet gödslades med en blandning av  kompostjord och kodynga.

Började även tappa sav från en björk som jag gör varje år, vet inte om det är för tidigt....men det droppade bra när jag borrade.
Vi får se om det ger något, annars får jag vänta någon dag.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar