2021-03-22

Chili utflyttad i nya tunneln

 


Lika roligt som det är att så och driva upp chili-plantor, lika roligt är det när man får flytta alla plantor som står trångt inne under växtlampa till växthuset.

Så skönt att få montera ner lampor mm och få städa upp ordentligt därinne.

Chiliplantor inomhus
                             

Plantorna har trivts bra och undvikit ohyra som bladlöss mm. Däremot så hade vissa av plantorna fått ödem . 
Ödem på undersidan av bladet


Små knottror på undersidan av bladen som bildats eftersom plantorna står för tätt och kanske vattnas för ofta. Det är inte farligt för växten och när den får rätt förhållanden fortsätter den växa och bli stor.
Du kan läsa om ödem här.

Jag ställde dit en fläkt som gjorde att luften kunde cirkulera runt plantorna och det blev inte värre och dom fortsatte växa och må bra.

Samma plantor ute i nya tunneln

Nu när det den här veckan ska bli varmare, så flyttade jag idag 22 mars ut alla plantor. Det va över 18 grader i tunneln redan kl 10 .00.
Har tidigare förberett med bockar och plankor, som dom ska stå på. Även förberett med bågar om det ska bli kallare på nätterna, så jag kan lägga över en kraftig fiberduk. Blir då som ett litet tält i tunneln.

Frostvakten som jag har därinne är ställt på 10 grader. Det betyder att det startar om temperaturen sjunker under den temperaturen. Chiliplantor är ju väldigt känsliga för minusgrader och blir det för kallt även om det inte är minus, så väntar dom med att växa. 

Jag har för några dagar sen flyttat ut en chiliplanta för att testa om den klarade sig med frostvakten. Men idag så upptäckte jag att den var inställd på att blåsa kall luft och inte varm. Ändrade direkt, men trots det så hade experiment-plantan klarat det bra. Det blev ju inte minusgrader där inne i alla fall.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar