2016-05-04

Sommar i Maj

Tänk att idag få jobba halvdag och sen få hoppa i arbetskläderna, som idag var shorts och t-shirt och få stoppa ner fingrarna i jorden. Jag älskar det!!!!

På vägen hem svängde jag in på Granngården för att köpa ytterligare några säckar jord (för krukplantering) , penséer och frön: gurka och gräslök. Har tidigare satt gurka men bara två frön har grott och jag vill ha fler. Min gräslök som jag har är så tafflig och jag har flyttat den flera gånger, så jag sätter några flera plantor. Man kan aldrig få för mycket gräslök!!!

Krukorna utanför vår vackra glasveranda ska planteras och i år blev det vita penséer. Det blev väldigt fint i dom blå krukorna. Senare kommer det att planteras med blommor, som just nu står och växer i växthuset och är alldeles för frostkänsliga att sättas ut nu.

Men nu tillbaka till min trädgård, jag har planterat ut mycket lök som jag tidigare förgrott i pluggbox.
Vi älskar lök och förbrukar mycket, så vi hoppas få rikligt med gul, röd och schalottenlök.

Har även planterat ut blåklint idag, dom var stora nog att sättas ut, fiberduk över för ev. frostvarning. Kommer att bli vacker när det blommar med blåa fina blommor.






Att förgro lök i pluggbox är verkligen att rekommendera.
Det blir ett fint rotsystem på bara några dagar.

Funkade även bra med schalottenlök (ej med på bild), men då får man ta varannan plugg, eftersom de är så mycket större än sättlöken.
Enkelt sen att plantera i jorden.





Båda landen hann jag även med att vända med grep. Grävde också några långa gropar i landen och packade ner hö och halm, sen krattade jag underbar svart jord över.
Så många fina daggmaskar jag störde, men ett bra bevis på bra jord.



Har även planeter om vitkål, brysselkål och broccoli till större krukor. Dom får stå kvar i växthuset bra ett tag till.

Det känns som om dom säger "Tack", när dom sätts om i större kruka. Jag är nog lite nördig....

Det var över 30 grader varm i växthuset, så dörren fick stå öppen hela eftermiddagen och även kvällen fram till kl 21:00. Tyvärr finns ingen annan öppning men det har fungerat tidigare,




Ja idag har det känds som om sommaren har kommit, men det vet vi alla att inte är sant.
Bakslag kommer att komma och det är tur att det finns fiberduk att sätta över det man inte har kunnat vänta med att plantera ut i landen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar