2016-06-15

Björktrastarna gör mig tokig!!!!

Varje dag i nu över en vecka har jag gått och rättat till täckmaterialet i landen efter jag kommit hem från jobbet.

Först trodde jag det va ngt större djur som varit i landet och krafsat, så jag misstänkte rådjuren. Vi har dom väldigt nära inpå oss och tycker det kul att ha djur och natur så nära.....

Men jag hängde upp cd-skivor som ska ge reflexer som rådjuren reagerar på och blir skrämda av, men förlåt alla rådjur nu vet jag vilka dom är som saboterar mina land....BJÖRKTRASTARNA!!!!!!

Har sett dom på mornarna innan jag åker till jobbet 6:30, hur dom letar mask på gräsmattan.
Sen läste jag på ett trädgårdsforum jag är med i att andra som täckodlar har samma problem.

Jag som gick och tittade på deras fågelbon i våras och tyckte det va så "gulliga" när dom låg där och ruvade.
Men jag får dela med mig, så länge dom inte förstör själva plantorna, så får jag väl gå och rätta till det dom krafsar upp när dom letar mask.

Det är ju ett bra bevis på att täckodling ger mycket bra jord med massor av maskar som trivs. Kan inte få bättre bevis på det......ok då...ni får väl käka då.

Så här ser det ut efter att björktrastarna letat mask i pallkragen med squashsen  och gurkan.
Det växer bra och det är bara att vattna, vattna och åter vattna.
Väderprognosen säger att till helgen ska det bli regn, så man får väl hoppas att det kommer mer än några droppar, hoppas det stämmer.

Så annorlunda man kan bli....jag som alltid gillat att ligga i solen och bara "gassa", tänker du mer på mina plantor och att om det kommer rejält med regn så behöver jag inte vattna varje dag..;-) Intressant hur man förändras...kanske åldern..

Har haft så mycket annat att göra några dagar med jägarexamen, så jag har inte uppdaterat bloggen på ett tag., men så här ser det ut just nu i några av mina land.

Bondbönan som växer i potatislandet har börjat blomma.

Potatisen växer så det knakar.

Kålen växer också bra och än så länge har jag inte sett några ägg eller larver....peppar, peppar....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar