2016-06-18

Regn, regn ,regn....

Hela helgen ska det regna...och det gör det....

Idag lördag har vi varit en tur till Västerås på morgonen för att köpa lita grejor som har med vår jakt att göra.
Innan vi åkte öppnade jag dörrar till växthuset och tunneln och tog även ut de små bredsådderna som jag har i brödbackar, så att dom skulle få står utomhus (gör det varje dag).

När vi var i Västerås så började det regna tokmycket och på SMHI-appen läste jag att det även skulle röra sig hem mot oss.  Vi hann hem och de små plantorna hann jag ta in i tunneln igen. De hade annars blivit helt mosade av regent (även fast det är hål i botten på de små tråg dom planterats i).

Men lite regn kan ju inte få mig att sitta inne,  på med stövlar, regnjackan och gå ut i trädgården.

Jag började med att nässelvattna alla land och pallkragar, det måste sett sjukt ut när jag gick med vattenkannan och vattnade, när det spöregnade..... Sen la jag på mer enslige på potatislandet, så dom blev riktigt inbäddade.



Fåglarna har sabbat delar av min dillplantering (björktrastarna) så jag sådde nytt där det fattades. Nu vet jag inte om jag kan skylla allt på fåglarna, men vissa dillplantor har gulnat och vinnat ner. Dom har fått vatten och det är inte alla som ser så ut.
Förra året vissnade all dill  ner pga löss, det va inte kul, men vi hade mycket i frysen så vi fick hushålla med det.
Hoppas nu inte att det blir lika i år....

Likaså har sniglar ätit av rädisorna, så jag har rivit upp allt och lagt det på potatisen.  Men vi hann äta mycket rädisor innan. Dom sådde jag tidigt i mars i pallkrage med plastlock över som Janne snickrat ihop åt mig.  Där har jag nu sått dill och rucola.

Där rädisan tidigare stod har jag nu sått mera dill.


Smutsigt och blött var det idag, men det är så kul att fixa och greja i landen, hela jag var genomblöt, trots regnjackan.

Sen kom jag på att jag måste ta in alla fröpåsar som jag hade i växthuset eftersom det va så fuktigt. Skulle kanske alltid ha dom inne, men det är så enkelt när dom finns inom räckhåll när man är ute. Men dom hade klarat sig och nu är dom tillbaka i växthuset igen i en tät stor plastlåda.

Övrigt så växer det och frodas i min trädgård och här kommer ngr bilder.

Fixade ett fågelbad för några veckor sen, borrade hår i ett gammalt lock till en emaljhink och köpte ampelkedjor till. Några glasstenar i botten och prismor som hänger under blev fint.

Har nu även satt ut några isbergssallat i landet som tidigare växt i tunneln. Rödbetan och palsternackan har verkligen satt fart och riktigt frodiga. 

En litet titt  utanför nätgardinen på pallkragen med vitkål, brysselkål och grönkål.

Rättika och sommarblommor som är på gång. Purjolök till höger och till vänster ska sen rotselleri ner. Dom står just nu på tillväxt i tunneln.



Kompostgallret har jag lagt ut för att inte fåglarna ska "sprätta" upp dom små  plantorna. Vi får se om det  hjälper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar