2016-06-07

Varmt väder och mycket gjort

Helgen har varit strålande vacker med mycket sol och värme. Då vill man inte var inne och bloggen blir inte uppdaterad som jag hade velat. Men det blir ett lite sammandrag av helgen här...

Paprika och chili har fått flytta ut i tunneln, rödbeta och  polkabeta har såtts i två av pallkragarna.
Det är varmt och behöver vattnas varje kväll. Bägge dörrarna + fönster är öppna dagtid. På kvällen stänger jag dörrarna för att vara säker på att inga djur går in och äter av det som är utplanterat. Rådjuren strosar runt i trädgården när vi inte är vakna och har redan kalasat på vissa växter i rabatterna. Så jag är inte så säker på att dom inte skulle dra sig för att även testa smörgåsbordet i tunneln.

Lite nya sådder har gjorts, som nu står i halvskugga under syrenbusken. Vitkål, trädgårdportlak, vinterportlak grönkål och lite sallat, som sen ska ut på friland när plats blir ledig eller planteras i tunneln.

Jag har även beställt ett bevattningssystem för tunnel från Gjordnära, som ska hängas upp och sen kopplas till vattenslangen. Jag kommer med mer info om det senare när den anlänt och ska monterats.

Växthuset är just nu tomt på växter (förutom tomat och gurka) som stod där tidigare. De har nu planterats ut i land och rabatter. Nu ska det väl inte var någon risk för nattfrost längre hoppas jag.....

Alla pallkragar och brädor runt landen har jag målat mörkgrå (Falu Rödfärg - grå). Det blev riktigt bra och som jag fattar det så värms dom snabbare upp på våren om dom är mörka.

När det fanns tid över så började jag förbereda för vintern, genom att borra hål i en stor plast låda som jag ska använda och bredså i utomhus i februari. Även alla små plastlådor jag fått av min sambo som dom får skruv i (han är snickare) och som sen slängs borrade jag hål i. Dom använder jag till bredsådd. Kraftig plast som kan återanvändas hur många gånger som hels....

Har borrat sex hål i botten för vattenavrinning.

Här kommer en lite resumé av bilder från landen som dom ser ut just nu...

Kanske lite små, men dom tar sig. Det är zinnea, lejongap mfl

Här växer blåklint,  rädisor, morötter och dill.
Än inga angrepp från kålfjärilen, men över rädisorna är det ett moln av kålmal när man rör vid blasten. Hoppas att kålen klarar sig från större angrepp.

Tomaterna trivs i sina bottelösa hinkar som jag testat att plantera i år. Men myrorna och jag har startat ett allvarligt krig. Vi får se vem som segrar.

Här i andra landet växer vitlök, luktärt, blåklint, rödbeta, polkabeta, sommarblommor, dill, krasse, majrova och persilja för tillfället.....

Men livet på landet som trädgårdsodlare (amatör) måste också innehålla vila och njutning.
Så senare på dagen och kvällen passade vi på att grilla och umgås vid vår vackra grillplats, som vi kallar "Udden".  Det gäller att passa på för den svenska sommaren kan vara väldigt kort....

Udden.

Sambon med det yngsta barnbarnet nyss 1 år fyllda,  på väg ut för att kolla om dom ser något i vattnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar