2017-03-18

Odlingsbäddar i nya landet

Härligt vårväder idag också och det har börjat tina upp.
Bestämde mig för att ordna odlingsbäddarna i nya landet vi fixade i somrast. När vi grävde "diket" föra året och täcket med tidningar, ensilage och löv, så gjorde vi det på hela.

Nu var det dags att fixa iordning odlingsbäddarna. Jag mätte längden på landet som var 760cm,  det blev sju stycken bäddar på 80 cm med 40 cm mellan.
Lagom bredd som man kommer åt från båda hållen.

 

 Det va väldig fuktigt i bäddarna och mycket mask, svetten rann men det var roligt och jag såg att det redan bildats jord. Det ger mig förhoppning om att det kommer att växa bra där....


 ....och så här blev resultatet.


 
 Hittade små kulor under täcket i bäddarna och misstänker att det är snigelägg.  Började slänga dom jag såg, men insåg sen att det var en omöjlig uppgift jag gett mig in på. Sniglarna (åkersnigel) blir man inte av med i år heller tydligen.

 
Sen planterade jag ut spetskål och savoykål i odlingstunneln, som jag har dragit upp inne. Det har dom närmaste dagarna varit -5 grader som kallast på nätterna där inne, så jag la över fiberduk för att vara garderad.
Dom här plantorna kommer jag att flytta på sen när tomaterna ska ut där och då kan dom nog stå ute i landet jag skrev om ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar