2017-03-18

Gödsla pallkragar

I dag (torsdag 16 mars) har jag gjort klart de sista pallkragarna, projektet som jag påbörjade i höstas.

Har grävt ur dom och lagt ny botten av tidningar och sen fyllt med ensilage, löv och jord på toppen.
I höstas hann jag med alla utom två som kålen växte i. Eftersom vi åt av grönkålen till långt in på hösten/ vintern så fick dom vänta tills nu när jorden tinat upp.


Har inte hunnit måla dom än, men det blev riktigt bra. Tidigare så stod dom tätt ihop men det har jag nu ändrat på så det är ca 40 cm mellan. Jag har lagt markduk där och ska senare fylla över med träflis.


En gammal kompostbehållare har jag i vinter använt att tömma bokachin i. Nu hällde jag det i pallkragarna, så att dom blev bra gödslade inför vår och sommarens planteringar.
Eftersom kål tar mycket näring från jorden så är det bra att gödsla upp dom rejält. Vet än inte vad jag ska plantera i dom, men det blir inte kål igen.


Vitlöken börjar även titta upp mellan löv-täcket i dom andra pallkragarna.
Det blir mycket vitlök i år om allt som jag sådde tar sig. Men vi använder mycket vitlök så det är ingen fara.






 Många av plastlådorna som jag vintersådde i och som stod i odlingstunneln, var väldigt våta. Jag hade borrat för små hål i botten på dom och vattnet rann inte ur.
Tog in alla i växthuset istället och borrade upp hålen och nu har det börjat gro. På bilden över syns små blad av röd bindsallat.


Fick sällskap i växthuset av Silla, vår gammelkatta som la sig i en av pallkragen och njöt av värmen från solen.


Fixade även i ordning en av blomrabatterna, klippte bort allt gammalt sen i höstas och grävde kanten mot gräsmattan.


 Krokusen har börjat växa i söderläget mot husgrunden.
Nu är det vår!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar