2017-03-19

Sallat

Idag har jag planterat om sallat, som jag sådde i pluggbox 1 mars .
Dom planterades nu en och en i plantlådor som kommer att få stå kvar i växthuset, men jag kommer att lägger över fiberduk på nätterna.
Temperaturen har varit  -5 grader i natt och sen runt 20 grader i växthuset på dan, så fiberduken behövs ett tag till för att växterna ska klara sig.

Sallat och kål som jag nu börjat plantera ut är ganska tåliga för kyla, men dom har ju inte hunnit avhärdas (som man ska), men vi får väl se hur det går. Måste ju testa lite och det börjar dessutom bli för trångt inne med alla plantor som står här och där.

Det kommer verkligen att bli skönt när temperaturen är så pass stabil så jag kan hålla till i växthuset och odlingstunneln med alla sådder och omplanteringar. Men jag får nog vänta en månad till på det.

Baby Leaf Mix och Bindsallat planteras nu om.

 
Miniväxthuset/ plantlådorna är köpta på Lidl, väldigt prisvärda och det är med ett transparant lock att ha över. Det man måste tänka på är att göra hål för vattenavrinning i själva planteringsdelen.
 
Plantorna ser verkligen små och ynkliga ut, men nu håller vi tummarna för att dom ska växa till sig. När dom blivit stora nog ska dom sen planteras ut i pallkragarna i odlingstunneln.
Vi kommer att hinna äta upp dom innan det är dags att plantera ut tomaterna där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar