2017-05-25

Nu börjar det hända saker i täckodlingen.....

Igår vattnade vi ordentligt på landet med potatisen och såg då att den börjar bryta igenom täcket med ensilage. Dom är så små men ändå kraftiga och fina.
Det är riktigt fuktigt där under, så att täckodla är verkligen modellen och man behöver inte vattna så mycket.

 
Det ska samplanteras med solrosor i potatislandet, men jag väntar tills jag ser var potatisen kommer upp. Har en aning om vart jag satt dom, men det känns bättre att vänta.

Alla kålplantor hade vuxit ur sina krukor och behövde mer jord runt rötterna, så det var bara att plantera om dom. Dom får fortfarande stå kvar i växthuset där dom verkar trivas bra.


 
Här växter vitkål, rödkål, blomkål, brysselkål, broccoli, grönkål, svartkål, palmkål, fänkål och kålrot. Det är bara ca 4 st av varje sort, men det blir många ändå att plantera om.
 
 
Den nya odlingstunneln är så mycket varmare än den förra som var mer öppen och dragig. Jag har inte lärt mig än att veta hur jag ska kunna hålla koll så att det blir lagom temperatur. Vissa dagar har det varit runt 40 grader när jag kommit hem och det är alldeles för mycket, trots att vädringsfönsterna varit öppna hela dagen. Jag öppnar dom på morgonen innan jag åker till jobbet.

Nu har jag skickat efter tunna gardiner från IKEA som jag ska ha som solskydd och som även ska hålla temperaturen nere. Men tills dom kommer så har jag hängt upp fiberduk och det va helt otroligt va det hjälpte. Nu har jag haft mellan 28 - 30 grader och det är jag nöjd med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar