2017-05-09

Frusna tomater

En mycket kall natt i maj.

 

 Häften av tomaterna som jag satt ut i tunnel i helgen har frusit inatt. Det räckte inte med de dubbla fiberdukarna jag bäddade om dom med igår. Nu får jag ta av reserverna som jag fortfarande har kvar inne.
Det va på vippen att jag planterade ut alla, men hade en liten magkänsla att det fortfarande kan bli kallt....vilken tur!
Ingen ville väl tro att det skulle bli SÅ kallt i maj som under -6 grader, men den här våren slutar aldrig att chocka en.




 I morse när jag kom upp kollade jag vilken temperatur det va i tunneln och då var det fortfarande väldigt kallt -5,5 grader. Jag använder en liten termometer som jag kan läsa av i min mobil, väldigt smidigt.

 

Men det är fascinerande att allt som jag drivit upp från frö ute i tunneln och växthus klarat sig. Även fast de kommit upp och växt rejält. Dom har blivit ordentligt härdade. Jag läste att någon testat att även driva upp tomater från frö ute i växthus, det ska jag testa nästa år.

Som om det inte räckte med den här kalla natten, så ska det bli ytterligare en innan det vänder och bli varmare fram mot helgen.
Nu ska jag tända värmeljus i tunneln för dom små tomater som klarade sig. Använder ljus som brinner i 8 timmar och jag ska tända dom kl. 21. Då brinner dom fortfarande när det är som kallast framåt morgontimmarna.

Imorgon ska jag nog så majsen, det finns alltid något att göra när man har trädgård och gillar grönsaker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar