2017-07-06

Kraftiga tomater

I tunnelväxthuset täckodlar jag i bäddarna. Vilket innebär att jorden aldrig ligger bar, utan jag täcker över den med gräsklipp och annat organiskt material. Det tillför jorden näring och håller den fuktig längre, sen trivs maskar och andra små nyttiga djur toppenbra.

När vi i våras  färdigställde bäddarna så matade jag dom dessutom med brunnen hästgödsel som vi fått av en bonde och så givetvis bokashi.
Jorden som användes var från dom tidigare bäddarna jag haft i pallkragar i gamla tunneln, så det var även mycket organiskt material i dom sen förra hösten som börjat förmultna.

Sen har jag dessutom vattnat med EM + EM Jord och växtligheten har riktigt exploderat, jag har aldrig haft så kraftiga och stora tomatplantor tidigare. I maj när det var -10 grader och hälften av mina tomatplantor som jag satt ut frös såg överlevarna inte så kaxiga ut, men nu....helt otroligt!

Tomaterna har snart nått takhöjd i tunnelväxthuset och är otroligt kraftiga.
Jag har varit tvungen att klippa bort blad som skymmer blommor och tomater som ska mogna. Likaså har jag dragit ifrån skuggardinen jag satt upp i taket så det kommer in mer ljus. Men blir det för varma dagar och temperaturen stiger så dras dom för igen. Man tror inte att det ska göra så mycket men det hjälper bra mot strålningsvärmen.

Tomater och chili 


 Av en tillfällighet hittade jag på Facebook i en grupp jag är med i dom här små bindklämmorna. Dom är så otroligt smidiga att använda för uppbindningen. Dom nyps fast runt snöret som bundits upp för varje tomatplanta och sen knäpper man ihop dom runt stjälken. Klämman hakar då fast i snöret och sitter fast där, man kan senare knäppa upp den och flytta den uppåt när plantan växer.

Hoppas jag hittar flera att köpa, för dom kan jag verkligen rekommendera. Jag köpte 50st och använder dom även på gurkan i gamla växthuset.
Som tur är så ser mina tomater ut att trivas och inga skadedjur eller andra sjukdomar har jag sett än. Men jag kom över den  här bilden och tyckte den va bra att spara om det skulle hända något med plantorna.
Nu hoppas jag att det blir sköna dagar med sol och värme, så vi får skörda många tomater framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar