2017-07-08

Majrova

Tidigare skrev jag att jag gjort misstaget att dra upp plantor av majrova och sen plantera ut dom på friland alldeles för tidig på säsongen. Det visade sig att dom växte som bara den och att dom sen gick upp i "stock", dvs började blomma.
När det händer så är det lika bra att kasta in handduken direkt, rycka upp allt och vänta tills juli med att så en ny omgång. Har läst på att majrova och flera grönsaker som rädisa, rucola m.fl.  inte vill ha så långa ljustimmar per dag som vi har i maj och juni och att dom då blir stressade och börjar blomma. Då kommer växten enbart att ge energi till blomningen och själva rotfrukten växter inget mer.
Därför ska man antingen så dom väldigt tidig på våren, så dom hinner bilda rotknölen innan dagarna blir längre eller så dom i juli när ljuset är på tillbakagång.

Men nu är det juli och den tidigare skörden är uppriven sen ett tag, den blev bra täckodling så den kom till nytta ändå.. Jag sådde en ny omgång för två veckor sen i en liten plastlåda som jag sparat. Dom små lådorna som man köper cocktailtomater i är behändiga att så i, små dräneringshål i botten och man ser när det blivit ett bra rotsystem.

Plastlådan har fått stå utomhus i skuggan och det har växt på bra, kanske lite för mycket. Dom var svåra att skilja åt när jag nu skulle planera om dom en och en  i ett pluggbrätte och många gick av. Stjälken är så tunn och spröd och bryts väldigt lätt, men jag hade sått många frön och fick ihop så det räckte.


Nu får dom stå och växa till sig så ska dom ut på friland i slutet av månaden.
Förra året fick jag en kanonskörd av majrova (vet inte när jag sådde), men det va första gången jag överhuvudtaget smakat på denna supergoda lilla rotfrukt. Vi åt den rå, riven, rostad i ugn mm mm.....
Hoppas nu att den växer till sig så vi får några även i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar