2017-08-27

Sensommar, sådd och planertingar

Sommaren är så gott är snart slut och hösten gör sig påmind, i alla fall känner man av det på morgonen.

Även semestern är över och det är väl därför man känner de för sommaren kalla mornarna.
Jag har aldrig varit ute så tidigt som 7:00 på morgonen när jag  var ledig, men nu ........burr så kallt det är ...handskarna på i bilen när jag beger mig de 2 milen till mitt jobb.
Men nu ska jag berätta om min vintersådd...

Jag sår nästan hela tiden nu och tänker att det här kommer väl inte att ge något, men jag testar.

Rädisor sådde jag för några veckor sen i pluggbrätten och nu var det dags att plantera ut dom på frilandet.


Rädisa ska man antigen så tidigt eller sent på sommaren, eftersom dom inte gillar värme och dom långa ljusa dagarna. Dom går då gärna upp i stock, dvs. dom börjar blomma och då kommer inte plantan att ge någon energi till själva roten , som är själva rädisa vi vill ha. 
Utan plantan ger all sin energi till att föröka sig, genom att blomma.

Kompostgallret har jag för att förhindra fåglar och andra djur så som inte förstör plantorna.

Jag har tidigare planterar ut rädisa, dom planterades ut i landet där vitlök tidigare växt.
Efter vitlöken har här vuxit isbergssallat och dom har verkligen  gett oss mycket mat...
Nu börjar dom ta slut och bilden ovan visa har vi bara två huvuden kvar. Även åkersniglarna har mumsat på den...

Nu använder jag det utrymmet till att plantera ut nya rädisor på.

Det är det här som är så underbart kul....när andra som enbart odlar på sommaren nu plockar undan sina redskap och fixar sina land inför vintern, sår och planterar jag ut nytt.....jag gjorde så också tidigare..
Nu ser jag en möjlighet att få ytterligare skördar genom att förbereda jorden, så och plantera  igen och igen och igen....ja ni fattar....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar