2017-09-01

Tomater, tomater, tomater...

Nu mognar tomaterna och andra grönsaker med en sån fart att vi inte hinner med att äta upp dom.
Vi äter tomater varje gång vi är ute i tunneln och på friland, men hinner inte äta allt som är moget.

Idag klippte jag bort alla blad på plantorna som växer i tunneln, bara för att energin från plantan ska riktas till att tomaterna ska mogna istället för att bladen ska växa.
Det ser ganska trist ut, men jag hoppas nu att så många tomater som möjligt hinner bli röda innan frosten och kylan kommer.


Panoramabild på odlingstunneln
Efter att jag tog bilden ovan så plockade jag av mogna tomater, det blev en hel stor påse.

Min tanke blev som ni nog förstår....vad ska jag göra av alla dessa tomater????

En hel påse med tomater (vinflaskan är en ljusstake om någon undrar)...


Som ni läst tidigare i mina inlägg så följer jag Sara Bäckmo´s blogg "Skillnadens trädgård" och har där fått mycket av min inspiration att odla.
Hon skrev tidigare ett blogginlägg om att man kunde göra en "snålröra". En blandning av tomat, squash och lök, se länk här. Den ska jag nu testa att göra...

Grönsaker förutom gurkan som ska bli "snålröra"
Innan jag gick in med hela påsen av tomater, plockade jag med mig två squash och lök. Nu ska jag också göra en snålröra.
Snålröran som står i ugnen.
 Men alla tomater gick inte åt i snålröran....vad gör jag då????

Sara....hon har alltid lösningar...man kan frysa tomater.
Så jag satt igång att hacka upp dom som var kvar i påsen och la 500gr i varje påse...det blev fyra stycken påsar (2kg).
Det blir perfekt att ha istället för krossade tomater i vinter i olika maträtter.

 

2 kommentarer:

  1. Har inget växthus... hur får jag mina tomater att mogna. Det är ju så kyligt utomhus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      Ber om ursäkt att jag inte svarat, men jag skulle till nästa år om jag som du inte hade ngt växthus bygga ramar med byggplast. Har du dina tomater mot en södervägg så kan du luta ramarna mot väggen och då blir det som ett lite drivhus.

      Radera