2017-09-26

Kålrot

Vad gör man när man inte hinner äta upp kålrötterna man planterat och som växer med raketfart just nu???

Jag tar med färsk kålrot varje dag till jobbet som jag tärnat och sitter varje kafferast och knaprar. Dom är underbart milda och goda, går absolut inte att jämföra med sådana rötter man köper i affären.
Vi har gjort rotmos och använder dom flitigt i rotsakspytt, men nu hinner vi inte konsumera allt....vilket underbart problem, eller hur?

Igår när vi som vanligt gick ut i landen för att kolla vad vi skulle äta till kvällsmat, så såg jag dom tre kålrötterna som fanns kvar och tänkte, nu ska jag förvälla dom och styckfrysa in dom.

 Jag tog in två stycken och den ena som ni ser var gigantiskt, den andra mer normal. Den tredje fick vara kvar, för den vill jag mumsa på färsk.




 Jag var tvungen att väga den och som ni ser vägde den 4029 gram. Det var inte lätt att dela den och JO fick rycka in med mer muskelkraft. Men den hade hållit sig fin och var inte träig eller maskäten.

Bägge rötterna skalades och  tärnades upp i små bitar, jag förvällde sen bitarna i kokande saltat vatten ca 5 min. Det är inte meningen att dom ska bli genomkokta och mjuka, utan jag vill behålla spänsten i dom.

La dom sen i kallt vatten och lät dom sen rinna av i durkslag. Tre plåtar klädde jag med bakplåtspapper och fördelade sen bitarna så dom inte låg över varandra.
In i frysen med dom och när dom sen är hårda kommer jag att lägga dom i lagom stora plastpåsar.

Min tanke är att i vinter kunna ta upp exakt så många som kommer att gå åt i ngn maträtt som vi vill ha kålrot i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar