2017-10-03

Sqaush

I år när vår och sommar varit kallare än normalt blir allt försenat, som squashen t.ex.
Förra året var den redan ätbar i juli och vi grillade, rev och åt den i alla möjliga rätter. Men i år som sagt så har den inte börjat bli klar förrns nu. Då blir det lite panik, för man vill ju inte att det man odlar ska bli förstört och snart kommer väl första frostnatten och då vet jag att squash som innehåller så mycket vatten skulle duka under redan första natten.

Jag sådde i år flera olika sorters squash, men det blev bara den runda som tog sig. Den traditionella avlånga fick ingen fart och la av. Synd för jag gillar den mest.
Men den runda har växt på bra i täckodlingen och jag läste på "Skillnadens trädgårds" blogg att man kunde riva och frysa in den. Toppen!!!!
Nu kan vi använda den i vinter i olika grytor, köttfärssås, lasagne mm det är bara fantasin som sätter gränser.
Mitt kök när jag är i mitt esse, rörigt med andra ord.
 Jag börjar med att dela dom och ta ut kärnorna. Det går väldigt lätt att ta ur fröhuset om man använder en sked.   Upptäckte att det var mycket  lättare att skala dom när jag delat dom i fyra delar. Man fick bättre grepp om dom då.
Vill man odla samma sort nästa år, så är det smart att spara några kärnor som man kan torka och spara till våren.

 När det är gjort delar jag dom i lagom stora bitar som passar i matberedaren med insatsen för grov rivning. På bilden ovan har jag ännu inte delat dom i mindre bitar.



Lägger rivet i en bunke och saltar, det brukar räcka med 1-2 tsk för en stor bunke. Saltet gör så att vätskan i squashen dras ur. Låter det sen stå och dra i ca 20 minuter, rör om några gånger så att saltet fördelas.

För att se om det är klart så drar jag rivet åt sidan så jag ser botten på bunken och när det börjar bli vått i botten börjar jag "krama", ungefär som att krama en snöboll. Lägger det jag kramat ur i ett durkslag så att ytterligare vätska kan rinna ur.

Det blir en hel del vätska som dragits ut mha. saltet
När allt är färdigkramat så packar jag squash-rivet i påsar, ca 500 gr/ påse. Att platta ut påsarna är praktiskt eftersom det tar mindre plats i frysen och sen tinar dom också mycket snabbare när man behöver dom, (det brukar jag även göra med köttfärs när jag fryser in).

Lägger sen påsarna i en större påse och etiketten i den yttersta påsen, på så vis behövs det bara en etikett och den kommer heller inte att ramla av i frysen. På etiketten skriver jag också vikten på påsarna så det är lätt att plocka upp så mycket man behöver.


Nu är det bara att packa in dom i frysen tillsammans med andra grönsaker vi ska äta av i vinter.
Ha det gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar