2017-09-22

Löven börjar gulna

Nu märker man på mornarna att hösten är på väg. Mörkt, kyligt och fuktigt är det ibland när jag beger mig till jobbet 6.30. Temperaturen har vissa nätter varit nere på bara 2 grader.
Men det är en underbart skön luft att andas och jag gillar verkligen hösten också.

I trädgården hinner jag inte med så mycket på vardagarna nu när semestern är slut och vardagen med heltidsjobb och träning, tar stor del av min tid. Det blir till att bunta ihop trädgårdsjobben till lördag och söndag.
Jag skriver små "att göra lappar" som jag sen prickar av vartefter det blir klart. Det brukar funka bra och hittills har allt blivit gjort.

Kållandet har blivit av med nätet och det är så vackert nu när man ser att den kan bre ut sig i alla sin prakt.


Det är mycket nu som ska vinterförberedas, som t.ex. pallkragarna jag i oktober-november ska plantera vitlök i. Kommer att plantera den när det är ca 5 grader utomhus.
Växtplatsen är bytt till ett par andra pallkragar i år, som jag grävt ur och proppat i med gödsel och organiskt material från komposten. Sen har jag lagt över jorden igen och jämnat till.
Läste någonstans att vitlök gillade ved-aska i jorden (fosfor tror jag det va) , så jag har strött ut även det och myllat ner.
Nu väntar jag bara på leveransen från Klostra med fin sätt-vitlök som ska komma vecka 40.

Alla grönsaker som står kvar i landen har liksom nu satt fart och växer som bara den. Majrovan som jag satt sent och som jag trodde skulle ätas upp helt av bladlöss, har blivit stor och vi käkar för fullt. Det är verkligen en riktigt god rotfrukt som jag första gången sådde ifjol och som blivit favorit hos oss.

Morötterna växer också nå helt otroligt och igår när vi skulle laga en rotfruktspytt hittade jag en som var ca 7 cm i diameter. Jag har inte varit så noga med att gallra i pallkragen dom växer i, så det är väldigt olika storlekar på dom.
Dom är riktigt goda och dom som blir över kommer sen att förvaras i jordkällaren i plastbackar som jag borrat små ventilationshål i varvade med torv.
Vinterförvarande sommarmorötter på det viset förra året och dom höll sig riktigt bra. Nu i år är det sen morot (vintermorot) jag har, så då borde det bli ännu bättre.

Den tidiga potatisen är upplockat sen tidigare och ligger i torv i jordkällaren och den ser jättefin ut.

Tomaterna både ute och i odlingstunneln ska jag snart ta in, även om det mognar lite då och då. Men ljuset och värmen avtar och jag är rädd att det ska komma en frostnatt som förstör allt. Dom får mogna inne istället och en hel del recept finns som man kan använda gröna tomater i. Även göra sås och röror av dom som sen kan frysas in.

Tog i helgen in massor av mogna röda tomater och hackade upp. En hel syltkittel blev det.


Blandade dom med vitlök och gul lök som sen fick småkoka i flera timmar.


 Sen mixade jag allt och fick en fin slät sås som vi kan använda i olika maträtter. Det hade reducerats ner så bara halva volymen var kvar, men alla smaker blev mer koncentrerade.


Förpackade sen allt i påsar på ca 500g och stoppade i frysen. 

Nu till helgen blir det kålrotens tur att frysas. Jag kommer att skala och hacka upp den i cm-stora bitar som jag förväller och sen styckfryser. När dom är frysta lägger jag sen ner dom i påsar, då är det enkelt att bara ta upp så mycket man vill ha och lägga i en gryta, pytt eller ngn annan maträtt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar