2017-09-03

Vinterförberedelse av landen

Nu när hösten närmar sig är det dags att vinterförbereda landen, med gödsel och andra gosaker.

Tidigare har här växt bl.a.potatis, men den är upplockad och ligger i lådor i jordkällaren. Potatisen är varvad med torv och ligger packade i många lager, vi får se hur länge den håller. Det är nämligen tidig potatis och vi hann inte äta upp allt innan det var dags att plocka upp dom ur landet.

Jag började med att ta bort det översta lagret av ensilage på bäddarna och la sen på hästdynga blandad med jord, som vi fått hämta hos en bonde.
Täckte sen bäddarna med tidningar som jag hade blött upp med vatten i en balja. Tjocka lager.... så att kvickrot, maskros, tistel och annat ogräs ska kvävas och inte få så lätt att växa nästa år.

 
Det går åt många tidningar men jag samlar på mig på jobbet och bland vänner, så jag hade säkert 15 kassar som stod i mitt förråd. Nu börjar det ta slut, men jag samlar vidare så det finns när det är dags att börja med pallkragarna.


 
Upptäckte att jag slarvat när jag tog upp potatisen tidigare. Hittade många som låg i ensligaget och  vi gjorde klyftpotatis av till kvällsmaten, riktigt gott fast det var tidig potatis.
Därefter toppade jag med ensilage.
  

 
Det tog några timmar och ryggen värkte en del, men jag blev nöjd med resultatet.
Mellan bäddarna ska det sen täckas med markväg och flis. Flisen gör vi av alla grenar som ramlar ner. Vi köpte för några år sen en flis- och kvistkvarn som ger fint flis att och som nu kom till användning. Hade en säck kvar så det blir till att mala mer nu så alla gångar blir täckta innan snön kommer.

 
 Sen var det dags att göra samma sak med hallonlanden och svartvinbärsbuskarna.

 
Landet där löken växt skulle även det få en skönt täcke. Men det landet är inte täckodlat från början utan är ett vanligt land som jag börjat täcka för ca 3 år sen.

När jag grävt upp all lök,  jobbade jag igen landet med grepen och grävde sen ett dike mitt i landet, ca 2 dm djupt. Där hällde jag i bokashi som var färdigfermenterad + kompost, gamla stjälkar och annat  organiskt material. Trampade  ner allt och täckte sen  jorden med gamla löv som stått i en plastsäck sen förra året. Det bli god mask-mat! Avslutade med att åter täcka med ensilage.
Det blev många vändor till ensilagebalen med skottkärran innan allt var täckt.

Nu är dom stora landen vinterklara och det känns bra.
Nu är det bara pallkragarnas tur, men där växer det fortfarande grönt, så det får vänta. Det är skönt att få vila lite också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar