2018-12-14

Julförberedelse

Nu är det 10 dagar kvar tills julafton och nu börjar det hända saker...

J-O och jag har sen flera år kommit överens om att lägga ner inköp av julklappar, men vissa kommer man inte undan. Så de enda julklapparna nu som jag ska inköpa är till jobbets och sen för J-Os barns julklappsspel. Det börjar bli klart...och är så skönt....

Till våra barnbarn ger vi pengar som dom antingen kan spara eller köpa något direkt för. Julklappar med grejer och leksaker får dom ändå!

Efter jobbet idag och till skön musik från Spotify bakade jag årets julbröd och förberedde julsenapen. Ett gott bröd med massor av frukt och fiber, som håller sig bra i kylen över hela julhelgen och senapen är söt och stark. Den senapen har jag gjort i snart 40 år varje jul och då kan man kalla det tradition, eller hur!  Min barn älskar den och tycker att det blir ingen jul utan mammas julsenap.

Brödet är faktiskt ett recept jag tagit från nätet och söker ni på Ernst julbröd så kommer ni hitta det,
annars kan ni klicka på länken här så kommer ni till receptet direkt. Receptet på min julsenapen är liksom hemlig ;-). Den ska jag skriva in i mitt testamente till mina söner.... Nej så drastiska ska vi inte vara, vill ni ha den så skriv en kommentar med er mejladress så skickar jag den.

I helgen ska jag julstäda och sätta upp julgardinerna i köket.
Julen är får oss inte en massa måsten och stress, men ändå vill man pynta lite.

Förra helgen var vi ut i skogen och tog granris som jag gjorde två kransar av.
J-O hade fixat två stommar av ståltråd som jag band riset runt. Först tänkte jag linda ett rött band runt, men dom blev mycket finare utan. Nu hänger dom inbjudande på varsin sida om dörren till glasverandan.
Riset som blev över band jag ihop och tänker göra en tomte av. Har sett så söta tips om det på nätet och höra att arbetskompis som gjort sådana.

Jag kommer i helgen att så frön av tomaten Vilma, en liten busktomat som inte blir så hög och som jag kan ha under växt-belysning.
Den hade jag i en av pallkragarna ute i somras och den ger små röda, söta tomater.
Ska bli spännande att se om den kommer ge tomater inomhus vinter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar