2019-04-25

Båge av armeringsjärn

Våren spirar och fåglarna kvittrar intensivt i träden, speciellt på morgonen vid 6.30 hör jag dom som mest när jag åker till jobbet.
Det är en så underbart skön tid det här, när våren börjar på riktigt och jag älskar den årstiden mest av alla andra.

Men den är en väldigt intensiv tid när man odlar med alla plantor ute och inne.
På morgonen innan jag åker till jobbet öppnar jag alla dörrar till mina tunnlar, det kan bli över 30 grader därinne även fast det är öppet. Jag vågar inte tänka på hur varmt det blir om jag skulle glömma någon dag....Gardinerna jag har inne i tunnlarna är för att minska värmestrålningen från vårsolen som är väldigt stark och intensiv.

Kålen mår bra i nya tunneln


Plantorna inomhus växer och behöver vattnas ofta, snart kanske jag vågar ställa ut dom, men gurkan får vänta ett tag till. Hoppas den inte blir för hög bara...

Ute måste det som vintersåddes i pallkragar vattnas och gödas. Morötter, dill, persilja och palsternacka är det som börjar gro. Det ligger lock över pallkragarna så att fukten ska bli kvar och så att dom fungerar som drivhus. Men man måste lufta ibland.
Vitlöken har nu börjat växa och har också fått första dosen av gödning för i år. Jag vattnar med guldvatten som är en blandning  av vatten och urin. Den innehåller mycket kväve och är väldigt billig ;-)

Ute i gamla tunneln som jag har frostvakt i har jag ställt ut många plantor nu som jag annars hade varit tvungen att kvar inomhus, väldigt bekvämt bl.a tomater.
Tagetes

Gamla tunneln med frostvakten

Bönor, betor, selleri och tomater

Tomater och luktärer

Frösådd lök och sommarblommor
Sen till sist så fick vi upp en båge som J-O svetsade ihop åt mig av armeringsjärn.
På ena sidan har jag grävt ner humle som tidigare växte mot gamla planteringshuset. Den ska nu få slingra sig upp längst ena kanten. Sen ska luktärter och slingerkrasse växa upp från andra sidan, är min plan i nuläget.


Man ser inte mycket av bågen nu när den smälter ihop med alla andra färger, men den kommer att bli vacker när den blir fylld av blad och blommor.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar