2019-04-29

Vintersådda tomater

Nu har de små vintersådda tomterna vuxit upp och blivit stora nog för att planteras om.


Fröna såddes i februari ute i odlingstunneln och de små sådderna täcktes med snö. Det finns ingen värme i tunneln så jorden frös och fröna låg kvar och väntade.
Sen kom solen och tunneln började värmas upp dagtid, men på nätterna var det fortfarande minusgrader.

Snön över askarna med sådderna smälte och vattnade jorden och när det blev varmt nog så grodde fröna.
När dom små plantorna började titta upp satt jag ut en frostvakt i tunneln, så att dom inte skulle frysa när det blev minusgrader på natten.

Fröna är delvis från 2017 och även fröna jag tagit från egna tomater från förra året. 



Nästan alla har grott, så det där med datummärkning på fröpåsarna kan man ta med en nypa salt. Under förutsättning att man haft fröpåsarna torrt och mörkt förstås.

Plantorna är kraftiga och har fått rejäla rötter och dom som vintersåtts så här blir mycket tåligare. Förra året blev dom vintersådda tomaterna finare än dom jag dragit upp inne under extraljus. Dom var jag tvungen att toppa, eftersom dom ändå blev långa och rangliga. Jag tror det har med värmen att göra, eftersom jag inte kan reglera den och få svalt inne i det rummet jag har planteringarna i.

Tips! Det går väldigt bra att toppa tomter som blivit för långa och rangliga. 
Klipp av toppen eller längre ner, men spar två bladpar. Nu kommer tomatplantan att sätta igång och skapa "tjuvar" som det heter och som man ska plocka bort för att energi och kraft ska ges till frukterna. 
Plocka bort dom, men spar en som kommer att få bli den nya toppen på plantan. 
Så här kan man göra flera gånger på samma planta om dom fortsätter växa med rekordfart och blir rangliga igen.



Alla plantorna har nu fått ny jord och planterats i små krukor 7x7 cm. Dom kommer att behöva planteras om igen när dom blivit stora nog. Nu måste dom även gödslas regelbundet. Jag brukar använda lakvatten från bokashi eller guldvatten (urin + vatten).



Även andra sådder med sommarblommor, behövdes planteras om i egna krukor.
Det tar ett tag, men man ser att plantorna får ny kraft när de inte behöver trängas längre i plastbyttorna.

Alla omplanteringar står nu ute i tunnlarna och ser jag att det kommer bli minusgrader på nätterna får jag täcka dom som står i nya tunneln med fiberduk. För där har jag ingen frostvakt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar