2019-04-19

Långfredag 

Dagen startade med lite mer omplanteringar av kålplantor. 

Vi stod sen och meckade med pumpen som mha solceller ska vattna gamla tunneln.
Den fungerade klockrent hela förra sommaren och jag behövde inte vattna tomaterna själv enendaste gång fast det var så varm.
Men nu ville den inte suga upp vattnet och vi höll på ett bra tag och testade med det ena och det andra. Men till slut så hoppade den igång.

Jag vill starta pumparna nu så jordbäddarna blir genomvattnade innan det ska planteras i dom. Tidigare år har vi stått och spolat vatten i bäddarna, som blir otroligt torra över vintern. Det tar massor med tid och känns ganska tröstlöst, då det bara blir blött ca 1dm ner så det är bra om det kan ske automatiskt.

Jag läste att man kan lassa in massor med snö på bäddarna på vintern, som sen smälter och på så sätt ger fukt. Det ska jag göra nästa vinter (om jag kommer ihåg 😉)..

Fortsatte sen att kantgräva alla land.
Det är några stycken och förra året brydde jag mig inte om det så nu var det mycket att gräva.  Nu käns det i armarna och ryggen ska ni veta.
Allt uppgrävt la ja på ett ställe som behöver fyllas ut i vår kuperade trädgård. 
Alla bärbuskar, hallonland och plommonträd fick sen ett täcke av bokashi-kompost.
Jag har tömt bokashi i en låda av dubbla pallkragar under höst och vinter och det var nu fantastskt fin jord.


Hade kålplantor som såtts inne och sen flyttats ut i gamla tunneln. Dom hade nu blivit stora nog och behövdes planteras om igen. 
Jag bottnade krukorna med bokashi-kompost och sen köpejord. 

Nu får dom stå och växa till sig i nya tunneln.
Smidigt att lägga droppslangen över som självbevattnar.

Den stora kålen står nere på jordbäddarna och bevattnas med droppslang. 


I gamla tunneln har potatisen börjat växa både i potatis-hinkarna och även dom som jag har liggandes för förgroning.
Dom ska sen sättas ut på landet, men dom i hinkarna ska vi förhoppingsvis kunna börja äta av till midsommar.


Här har jag dragit upp innerkrukan som man sen ska kunna plocka potais från..Just nu syns bara bara rötter, men här ska man sen se potatisar. 

Sallat, purjolök och vintersallat som övervintrat

Inne i gamla tunneln växer det i pallkragarna och nu vi får äntligen börja äta av allt grönt.

Spenat, Vinerportlak, sallat och mangold
Nu börjar det bli så pass varmt på dagarna i tunneln så jag har tagit bort plasten över hyllan där tegetses och tomater står.
Vissa ser lite vissnat ut, men jag tror det beror på att det varit för vamt i tunneln. Vissa dagar har det varit nästan 40 grader därinne innan jag kommit hem och öppnat alla dörrar. Men jag tror dom klarar sig... 


Tagetest och tomat

Har frostvakten kvar...man vet aldrig om det blir minusgrader igen...
Sen var det korvgrillning med J-Os barn och barnbarn på en eldsäker plast i skogen.

Vilken underbart skön och fin Långredag det blev. Själv kommer jag ihåg sen jag var liten att det var det absolut TRÅKIGASTE dagen på året...

Glad Påsk på er alla som följer min blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar