2019-04-16

Inflyttning i nya odlingstunneln

Den här helgen skulle vi till Stockholm för att fira en kompis och gå på Golden Hits, så det blev inte så mycket gjort i trädgården.

På fredagen när jag kom hem från arbetet var det kallt och rått i luften och jag hade inte alls någon lust att gå ut. Då blev det omplantering inomhus istället.
J-O som är ledig fredagar hade fixat hängrännor och förberett för vattentunnorna som ska stå under.


Lördag var vi som vanligt tidigt upp och hade några timmar kvar innan vi skulle åka, det var skönt väder och solen sken så det blev lite gjort. Vi hann med att plantera ut ramslök som jag tidigare köpt, men då var det tjäle i backen så jag planterade dom då i krukor som sen fått stå i tunneln med frostvakt.

När vi sen kom hem på söndagen så hade jag bråttom att börja flytta in i nya planteringshuset.
Det va kul att få allt på plats igen.
Vi satte upp den lilla flaggan ovanför dörren och skruvade fast bänken jag brukar diska krukor vid på väggen. En fin plexiglas-skiva skruvades upp som stänkskydd på väggen bakom.

Här en liten film om hur det ser ut i lilla huset när jag var klar med allt. 

https://youtu.be/fHN8P2KRvf4

På måndagen när jag kom hem från arbetet 16.30 bytte jag om och satt igång med att plantera om kålplantor som tidigare vintersåtts i plastaskar och som stått och växt i 1:a tunneln. Det var verkligen dags eftersom dom börjat växa ur asken och hade fått rejäla rötter. 




Jag har sått alldeles för många, men det var så att fröna jag sådde hade senaste datum gått ut, så jag chansade. Trodde väl inte att nästan alla skulle gro. Jag planterade 10 st av varje sort och det är alldeles för mycket det med. Men några kan ju duka under så det är bra att ha reserver.


Det var rena meditationen att stå i nya huset och plantera och jag hade sällskap av både J-O och Cilla.


Satte sen ut alla små plantor i nya odlingstunneln som inte har någon frostvakt, så vi får se hur dom klarar sig.


Inne i den andra tunneln har nu vinrankan börjat vakna och det ser ut som att min beskärning i höstas var bra. Många nya grenar blir det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar