2019-04-07

Odlingstunnel 2 - Klar

Herregud vad vi har jobbat!!!!
 J-O har hjälpt mig så mycket och jag skulle aldrig ha kunnat fixa det här själv,  han har fixat grunden och allt annat som jag inte kunnat göra och jag har skruvat ihop stommen. Sen har vi hjälpts åt med allt annat runt hela projektet. Ett riktigt teamwork!!

Idag söndag så var vi ute redan 8.30, det var sol inte så blåsigt (just då...) så vi tänkte att det vore läge att idag montera fast dom tre stora plattorna av kanalplasten på 3x6 meter.

Nu visade det sig att precis när vi tänkt tanken att börja flytta ut dom på gräsmattan och montera så började det blåsa, inte så mycket som igår men tillräckligt för att de stora plattorna ska ta vind. Det är helt omöjligt att lyfta upp dom över stommen om det blåser det minsta. Dom är som stora segel och man orkar inte hålla emot..

Vi började ändå med att läsa igenom manualen  igen...för just det vi skulle göra idag.
Det visade sig  att det skulle sättas på membrantape varje kortsida av plattorna där kanalerna är öppna för att förhindra att det kryper upp insekter, innan dom lyftes upp på ställningen. Så det blev att även fixa det innan, efter det drog vi av skyddsplasten i blåsten...
Sen var det bara att försöka få upp dom över bågarna på skelettet..

 Det blåste och blåste men vi förankrade skivan med pallar och allt möjligt som var tungt och skruvade fast en i taget på stommen.  Det gick bra och vi lyckades sätta upp alla tre.

Men vilken tid det tog........

Efter att alla plattor var uppe och fastskruvade så var det dörren och fönsterluckan kvar. Dom hade vi än inte skruvat ihop.

Jag kände när jag stod där och skulle fixa detta att hjärnan var helt tom och jag fick inte ihop det som stod i manualen. Brist på mat och vatten igen gjorde att all energi i kroppen var helt slut.

Men hur som helst så är det så att man bara biter ihop och tänker att nu j:a så ska det bli klart.
Man läser fel och får göra om och det är väl inte det man önskar sig, men till slut blev dom klara i alla fall. Sen var det dags att montera fast kanalplasten även på dom och nu var det skönt att vi beställt dom färdigskurna (en moment mindre...).

Vid det här laget var vi väldigt trötta och tömda, men vi bar ut och monterade upp dom på tunneln i alla fall. Jag tänkte när vi gick över gräsmattan att hoppas nu att dom inte är sneda och inte passar in. Vad gör vi då? Men dom passade perfekt!

Nu står den där med dörr och vädringsfönster alla stora plattor fastskruvad och klar och J-O hann dessutom att även fixa en trappa framför dörren på gaveln, medans jag tidigare stod och jävlades med dörrmonteringen.

Alla tre stor plattor till taket är uppsatta
Så här ser det ut från planteringshuset. 

Nu är även dörr och vädringsfönster på plats

Tunneln är nu helt klar 
Nu när den äntligen är klar så kan vi andas ut. Jag ska nu flytta in i det nya planteringshuset och boa in mig där.
Sen ska här odlas!! Mycket annat har jag under den här tiden fått fått låta vänta, men nu kan jag ta tag i  det igen.
Men innan dess så måste vi röja undan allt bråte som ligger kvar på gräsmattan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar