2019-04-06

Odlingstunnel Nr 2 Skelettet uppe

Idag har vi lyckats få upp allt förutom tak och dörr (vi ska bara ha en eftersom tunneln är hopbyggd med planteringshuset).

Varför ska det blåsa så in i h:e hela tiden...., även fast SMHI igår (när jag kollade appen) skrev att det skulle bli sol och måttlig vind. Dom ändrar hela tiden så dom kan man inte lita på, fast man måste ju kolla......

Vi startade kl 9.00 på lördag morgon med att skruva på kanalplasten på gavelrn som ska stå närmast planteringshuset.



Vi hade betalt 250 kr extra för att få delarna färdigskurna till skillnad mot förra odlingstunneln vi monterat. Det var värt vartenda öre, så vi körde på och skruvade fast delarna på respektive gavel.
Bar sen över hela den hopmonterade delen på plats.


Vi bar sen över resten av hopmonterade stommar och skruvad hop dom och fäste dom i grunden.

Jag fyllde sen mittenlådan med ensilage, löv, bokashi och toppade sen med att tömma alla jord-säckar  som jag tidigare skottat ut och sparat från pallkragarna som stod i gamla planteringshuset. På bilden ovan har jag än inte toppat med jord.

Tyvärr så gick jag rakt in i en av tvärslån mellan två bågar när jag tömde skottkärran med löv och fick en blåtira. Man märker vilket högt tempo man har när man jobbar. Nu är näsan svullen och blå och inte alls vacker.....men det ger sig fort hoppas jag.


Vi jobbade och jobbade, glömde som vanligt att äta och dricka...
Fortsatte sen med att även montera ihop den andra gaveln och montera även den på plats. Vi hade nog inte tänkt att göra alla idag, men det bara flöt på.....




Till slut så stod hela skelettet på plats, fastskruvat och stadig.

Vi skruva fast gummiremsor som ska isolera i passagen mellan tunneln och planteringshuset och det blev riktigt bra det med, tycker jag.

Men man får se sen när det gått en säsong om det fungerade som vi hade tänkt oss. 


Nu börjar man se hur det kommer se ut



En rikgtig kraftig stomme är det på Oden300


 Så här ser det ut nu, vi orkade inte mer idag utan gick in och åt lite mat när kl hade hunnit bli 16.30.
Hela dan har vi jobbat och jobbat, men vi är otroligt nöjda för det vi hunnit idag och imorgon kanske vi sätter på de stora takplattorna som är 3 x 6 m. Då får det inte blåsa som det gjorde idag.
Så nu beror det på vädret när vi kan montera det sista.

Men dörren är inte hopskruvad än, så det kan jag göra inne i verkstan även om det blåser ute.

Vi hörs


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar