2019-05-01

1 Maj

Idag trodde jag att det verkligen skulle bli regn men det kom endast några stänk. Man kan inte lita på SMHIs prognoser längre....

Vi tog en lång och skön sovmorgon, men sen ville jag ut och se om det fanns något att gör ute. Det finns de ju alltid, men inget jag planerat.

Ute i nya tunneln började jag med att flytta alla plantor till den andra tunnel som har frostvakt. Det ska bli sämre och kallare väder och även minusgrader vissa nätter, säger SMHI ;-), och då vill jag inte riskera att plantorna fryser när jag bara kan flytta på dom.

Nu är det riktigt fullt i den tunneln och det ser verkligen mysigt ut.


Alla bred- och vintersådda plantor är nu omplanterade i var sin kruka och det börjar bli trångt!


Jag har tagit bort pallkragarna nu som sallad och spenat såddes i i november, eftersom de är i vägen och snart ska allt skördas och ge plats för andra växter som ska planteras där. Likaså ligger droppslangen bättre när den ligger plant på jorden.
Solcellsbevattningen fungerar toppen och jag har även investerat i sådan i nya tunneln.

Potatisen som jag satt i potatishinkarna växer väldig bra och kanske får vi egen färskpotatis till midsommar, eller kanske tidigare.Nu väntar jag på att den ska börja blomma....


Här står nu alla plantor som flyttats från nya tunneln på smidiga bockar med två plankor över.
Bockarna använder jag ofta och dom var billiga att köpa in.Smidigt sätt att få mer utrymme....


Ja som ni ser så är det rätt fullt överallt och bönorna har jag blivit tvungen att toppa, eftersom dom växte in i varandra.
Det är även mycket blommor som står på tillväxt och som i sommar ska förgylla vår trädgård.

Vinrankan har satt en väldig fart och massor av små vindruvskart har börjat synas.



Det ska bli väldigt spännande att se om vi får smaska på några vindruvor i sommar.

Inne står det också växter och väntar på att få komma ut, men vissa av dom är väldigt frostkänsliga så jag vågar inte flytta dom. Även fast tunneln har frostvakt. Dom är sådda inomhus och inte lika tåliga som dom jag vintersådde och som hela tiden stått i tunneln.


I hyllan växter det sommarblommor som jag ska plantera i amlpar och lådor när det blir dags.


Västeråsgurkan håller på att ta över rummet och jag har försökt att reda ut de långa revorna utan att skada dom. Chili, Augergine och Paprika trängs också om platsen på bordet.

Ja så ser det ut hemma hos oss 1:a Maj.
Nu väntar vi på regn som blöter ner jorden ordentligt och efter det varmt väder med sol.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar