2019-05-03

Snöar i maj

Igår snöade det och termometer sjönk till noll grader på eftermiddagen.
När jag kom hem gick jag direkt ut och plockade ner solcellspumparna så dom inte ska bli förstörda, dom kan vara känsliga om det blir så pass kallt att vattnet fryser i de tunna slangarna.

Jag köpte en ny för en månad sen och slutade pumpa efter en vecka, men jag reklamerade det till Wexthuset och fick den ny på posten, riktigt bra och snabb service.
Jag är jättenöjd med den här typen av bevattning och dom har bara pumpat på...

Nu ska jag mecka in den nya pumpen i aggregatet och sen får vi se hur det fungerar.

I tunneln med frostvakten var det 7 grader och alla plantorna som hade flyttats dit täckte jag med fiberduk och bubbelplats.
Ställde sen frostvakten så den ska starta vid 7 grader och blåsa in i tunneln från ena gaveln, istället för att stå i mitten som den gjorde tidigare.

Det var riktigt kallt ute när jag monterade ner aggregaten och på natten kröp temperaturen ner ytterligare.

I morse (fredag) vågade jag inte gå ut och kolla hur det hade gått, utan gör det när jag kommer hem från jobbet.
Det vore retligt om plantorna inte klarar av natten.

Söndag 5maj
Alla växter mår prima, både dom som växer i pallkragarna utomhus och i tunnlarna även den utan frostvakt där all kål står. Men den var täckt med fiberduk den också.

Temperaturen i tunnlarna har idag varit mellan 25 - 27 grader men det har blåst kallt. Dörrar och ventilationsfönster har varit öppna hela dan i bägge tunnlarna. Det klarar plantorna som står där ute, dom är härdade, blir det för varmt för växterna är det lika illa.

Nu ser det inte ut som att det ska bli mer minusgrader på nätterna på SMHIs app, men man kan aldrig veta. Så fiberdukarna får ligga kvar i högar på golvet så att jag snabbt ska kunna dra dom över plantorna igen.


Jag fick så-abstinens igen så jag sådde några bredsådder med blomfrön som fanns kvar...

Förberedde sen alla störar som jag ska ha som blomstöd senare, med att sätta fast hönsnät runt om.
Det blir perfekt för luktärter, krasse eller vad det nu blir jag ska plantera intill dom.

PS. Pumpen jag bytte fungerar nu perfekt igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar