2019-05-10

När jag började odla...


 Jag har alltid tyckt om att odla..... så länge jag kan komma ihåg har jag alltid försökt att plantera kärnor av olika frukter i krukor och ta skott och stickingar. Med inte alltid med så goda resultat, kärnorna grodde förvisso men sen blev det bara en lång stängel som senare dog..

Jag gjorde en veckas lång pryo på en plantskola som 13-åring och kommer ihåg hur roligt jag tyckte det va. Jag fick plantera om massor av små frösådda plantor. 

Mina föräldrar har odlat mycket grönsaker kommer jag ihåg och ett minne är speciellt starkt, det att få sätta tänderna i en solvarm tomat. Men dom odlade även potatis och andra grönsaker men det var enbart för säsong och inte för att vinterförvara.

Nu ska jag försöka skriva ner i väldigt korta meningar om hur mitt odlande började och hur det ser ut idag.
Som jag nämnde tidigare så har jag alltid intresserat mig för det som växer både inom- och utomhus, jag älskar att så.
När jag flyttade hemifrån (19 år)  till en lägenhet, då blev det inte mycket odlat, bara att sköta om alla blommor jag hade och det var många, mest gröna växter.

Senare när barnen var små så bodde vi i radhus och då fick jag möjlighet att odla egna kryddor, sallad, dill, persilja mm i den lilla plätten som hörde till.

Sen flyttade jag till ett hus och då blev det lite mera möjligheter att odla, nu mer grönsaker, kryddor, potatis mm. Men det varade inte så länge, jag flyttade till en lägenhet igen...

Jag trodde jag skulle få spader med att bara ha en balkong att odla på, men försökte ändå ett år. Då blev det endast kryddor och blommor.
Sen 2005 köpte jag en kolonilott, det bästa jag gjort...annars hade jag fått spader...

Där fick jag hjälp och odlade tillsammans med min pappa, köpte också ett litet växthus av plast där jag odlade  tomater och paprika. Men det mesta odlade vi på friland: potatis, lök, sallat, dill, persilja mm. Sen planterade vi rabarber, hallon och vinbärsbuskar. Vi köpte aldrig några plantor utan fick av snälla människor, som dom delat eftersom dom blivit för stora och det var dom vi planterade.
Pappa var duktig och jag lärde mycket av honom.

Det lilla växthuset av plast
Hallonhäcken vi nyss planterat
Tyvärr så lever inte min pappa idag, men jag kan inte låta bli att nämna att han lärt mig så otroligt mycket om odling och hur roligt det var när vi påtade på kolonilotten, saknar honom väldigt mycket.

I juli 2007 träffade jag min man som bor på en gård med massor med odlingsmöjligheter, men jag startade inte direkt som ni förstår med att börja odla.....

Jag hade fortfarande kvar kolonilotten och Pappa och jag fortsatte odla där (mest Pappa). Nu måste jag erkänna att jag inte var där lika ofta som tidigare, men det har ju sin förklaring.

Men från nu kommer min odlingsresa enbart handla om där jag nu bor tillsammans med J-O.

År 2010 började vi att jordfräsa upp en yta som jag ville ha som land och där stod även en gammal hundgård som skulle passa att göra om till växthus.
Vi satt in gamla fönster innanför nätet och byggde bottenlösa bäddar

Fräste upp en bit av gräsmattan som tidtagare Varit kompost och enbart bestod av kirskål och kvickrot
Det var mycket ogräs som rensades bort under hela sommaren och jag odlade det vanliga: sallad, morot, dill persilja.....

Sen rullade det på och 2011 såg det ut så här, fortfarande samma växthus men vi har bytt ut glasrutorna mot korrigerad plast eftersom vissa av dom blåst sönder över vintern. Det är inte växthusplast men den fungerade bra. Tyvärr så var dörren den enda ventilation som fanns, så det blev väldigt varmt därinne och man fick under sommaren ha den öppen hela tiden.

Tomater, chili och gurka





2012 odlade vi fortfarande i det lilla växthuset, intresset för odling växte och växte...



2013 hade jag fått bukt med kirskålen som tidigare växte i landet och nu frodades blommor och grönskade där istället.


Kolonilotten hade jag nu överlåtit till Pappa eftersom jag inte fick äga den längre när jag nu hade bosatt mig i annan kommun.

Pappa sålde den sen några år senare eftersom han inte kände att han orkade odla längre.
Potatislanden är nu en blomsteräng, sen Pappa inte kände längre för att odla potatis där. 
2016 Vi grävde sen ett land bakom växthuset och kapade bort en massa buskar så jag kunde sätta upp pallkragar. Vi slet med att gräva upp stenar och rötter och blev riktigt nölja med resultatet.

Första pallkrage-landet


I april samma år så startade jag den här bloggen, som då skulle vara en fotoblogg...Men det intresset utvecklades sen mer åt trädgårdssidan. Jag fotar fortfarande men inte alls i den utsträckningen som jag trodde jag skulle göra. Nu blir det mer bilder tagna med mobilkameran. Den är bra och finns alltid tillhans när man är jordig om fingrarna och bara snabbt vill dokumentera.
På sidan Foto här på sidan kan ni se några foton jag tagit med systemkameran.

Vi köpte och monterade upp den första tunneln, som var en billigare 6 meters tunnel av plast. Jag ville testa att förlänga odlingstiden och tycket det var bra att testa med en billigare modell. En bra trädgårdsblogg hade gett mig inspiration att täckodla och även förlänga odlingssäsongen.



Jag var jättenöjd med den här tunneln och jag skördade purjolök i tunneln hela vintern. Snön fick vintertid sopas av och vi förstärkte den även invändigt så den inte skulle braka ihop. Den höll över vintern, men sömmarna till dragkedjorna fick lagas flera gånger. Kanske inte den bästa kvalitén.

Nu odlade jag i pallkragar, tunnel, gamla växthuset och på två friland och det var otroligt roligt. Jag förkultiverade väldigt många plantor tidigt på året som sen planterades ut. Det gjorde att mina skördar blev tidigare och längre, jag kunde även ha grönsaker kvar som kunde hämtas från tunneln i december.

2017 skaffade vi en 8 meters lång odlingstunnel av kanalplast och plockade ner den andra. Intresset att odla i tunnel ville jag fortsätta med och det va bara att köra på

Odlingstunneln innan vi fick på taket av kanalplast

Vi slet och skruvade och sa att det här kommer vi aldrig göra om igen, men gud så nöjda vi blev.

Vi skapade även ett till friland bredvid som jag täckodlade. Ett väldigt smart sätt att få mer odlingsyta utan att gräva något alls.
Man gräver endast ett "dike" runt bädden och täcker det innanför sen med tidningar  (som kommer förmultna) och som hindrar gräset från att växa, sen på med ensilage, löv, hö, halm eller vad som helst, bara det är ett organiskt nedbrytbart material.
Sen planterar man i gropar som man gör i ensilage, lägger i lite jord och i med plantorna.
Fukt, näring mm finns nu i bädden och du behöver inte göra så mycket mer.
Kålen älskar att växa här...
Metoden att fylla upp med organiskt material använder jag även i alla pallkragar. Jord är dyrt och på det här viset blir det som att odla på en kompost. Materialet förmultnar och maskarna tillför gödsel och luckrar jorden.

2018
Som om vi inte hade nog redan ....nu fixade vi en sju-raders långt land av dubbla pallkragar framför odlingstunnel. Sluttningen från tunneln gav jorden fukt när vi vattnade där inne och vi tänkte att det måste vi utnyttja.
Där planterades kålen ut som skyddades av en nättunnel mot kålflugan och kålmal.


En överblick från vår balkong

 Här en vy över pallkrage-landet som bevattnas under den torra sommaren 2018

Utplanterade plantor av bönor, tomater och sparris.
Pallkragelandet har växt och består nu av flera dubbla pallkragar. De andra odlingsytorna som tidigare var friland har också fått sarg, för att hålla jorden kvar och det ser snyggare ut och är mer praktiskt.

2019
Det här är en mycket kort beskrivning av hur jag startade min odling och i år har vi nu byggt upp ytterligare en tunnel på 6 meter. Det vi sa tidigare att vi aldrig mer skulle skruva upp en tunnel tar jag tillbaka.

Det gamla växthuset är borta och ersatt av ett nytt litet hus som är sammanbyggt med den nya tunneln. Huset fungerar som ett planteringshus där jag har alla redskap och kan stå och plantera.




Här i nya tunneln ska jag i år plantera tomater och chili.

Ska jag sammanfatta så består idag vår köksträdgård av:
2 st odlingstunnlar
1 friland
20 dubbla pallkragar
1 jordgubbsland
1 egentillverkad låda för sparris
1 täckodlat land med 6 bäddar
1 täckodlat land (potatis 2019)
Sen tillkommer rabatter med perenner och fria ytor för utplantering av frösådda sommarblommor.

Det var riktigt roligt att titta tillbaka och skriva det här inlägget.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar