2019-05-21

Utplantering av tomater

Tisdag den 20 maj planterade jag ut tomaterna i nya odlingstunneln.
Dom har hittills stått i den andra tunneln sen över en månad tillbaka, men där har jag en frostvakt inställd på 4 grader. Dessutom har jag lagt över fiberduk när jag sett att det skulle bli kalla nätter, för att vara på den säkra sidan, men nu var det läge att få ner dom i bäddarna i nya tunneln.

Det har varit en kylig maj-månad i år, men nu hoppas jag att det vänder.
Förra året var det högsommarvärme hela maj och då planterades tomaterna ut den 23 maj, kunde jag läsa här på bloggen.
Kanske är det för tidigt, men nu chansar jag.

Det är alltid svårt att veta hur vädret blir och man får vara uppdaterad på SMHI´s väderapp, så fiberduk snabbt kan dras över dom om det skulle behövas.

tomater, tomater, tomater.....


Jag har sått mycket tomatfrön i år av olika sorter. Alla är sådda ute i tunneln (vissa redan i mars) och har aldrig varit inomhus. Nu har dom växt på sig bra och blivit riktigt fina.

Det är 24 stycken tomatplantor planterade i tunneln och det kommer även att planteras ut tomater i pallkrage och krukor.
Nytt för i år är ampeltomater, som kommer att hänga både på balkongen och i tunneln. Jag har aldrig tidigare sått och planterat tomater i amplar, så vi får se hur det går.

I mittenbädden ska det sen planteras ut chili: jalapeños, vampire och cayennepeppar.

Metallådorna som står där nu är de tomatplantor i, dom kommer jag att ha till försäljning senare när dom blir lagom stora. Jag kommer att gå ut med det på Sör Starfors facebooksida när det är dags.

Sen har jag lovat bort en del också till vänner som i fjol köpte av mig och var väldigt nöjda.

I bädden till vänster har jag planterar 5 stycket jordgubbsplantor som redan börjat leverera, goda söta gubbar.
Tänkte sen att jag ska rama in bäddarna med blommor som drar till sig insekter för pollineringen av tomaterna. Har än inte bestämt mig viken blommor det blir, men jag har många att välja på...

Solcellsbevattningen med fuktslang har jag haft igång några veckor nu, så jorden i bäddarna är riktigt fuktig och fin och full med mask.
Det här bevattningssystemet är det bästa jag köpt...rekommenderar det verkligen. Bara att komma ihåg att fylla på vattentunnan, sen sköter det sig självt.

Nu ska bäddarna täckas med gräsklipp, så fukten blir kvar och ogräset kvävs och sen ger den näring också.

Det börjar bli fullt i andra tunneln nu och det är dags att få ut allt jorden.

Här inne i första tunneln strå nu massor av växer som vill komma ut snart. Många olika sorters sommarblommor.

Det är hektiska dagar nu när alla växter ska planteras ut, i landen, tunnlarna, i pallkrager och krukor.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar