2019-05-23

Nu händer allt på en gång.....

Ja ja jag ska inte bli stressad, men nu händer allt på en gång. Jag vet att det är så i maj-juni, men man kommer inte ihåg från förra året.
På kvällarna innan jag somnar (det tar lång tid) ligger jag och tänker på vad som ska göras i trädgården. Varför tänker man så bra och kommer på så många bra saker innan man ska somna? Ibland har jag varit tvungen att skriva upp det jag tänkt på, för jag vet att när jag vaknar så kommer jag inte ihåg det...

Som jag sa maj är en hektisk månad och jag är glad att jag kan hoppa i arbetskläderna direkt jag kommer hem från jobbet och börja jobba i trädgården.

Idag var det många plantor som stod på vänt och skulle planteras ut på frilandet som är täckodlad med ensilage.


Röbeta, polkabeta, och majrova i första landet planterades ut för några veckor sen

Det planterades ut fänkål, purjolök och  bladselleri.

Purjolöken som planterades ut sådde jag på sensommaren förra året och planterades sen ut i tunneln. Den har sen stått där hela vintern och nu hade den börjat växa  och blivit riktigt stor.
Blir det bra så kommer jag göra så även nästa år men med ännu mera plantor.

Jag har även som tidigare år sått purjolök i januari som stått i tunneln och växt riktigt fint, men just nu hittade jag ingen plats för den i landet.

Jag tog då en liten plastback som jag bottnad med en tidning och sen fyllt med jord. Där har jag nu planterat purjolöken som tidigare stod och trängdes i en liten platslåda.
När det blir plats över i landen petar jag ner den där det blir ledigt.

Närmast rotselleri, purjolök och rosenskära

Jag hade olika sådder av rotselleri och några var stora nog att planteras ut, men dom andra behövde en andra omplantering för att bli så pass stora så dom orkar med att stå emot villkoren som gäller utomhus.
Dom fick nu en lite större kruka och får stå och växa till sig någon vecka till innan det blir dags. Men dom får nu stå utomhus så dom blir riktigt tåliga.

Det är smidigt att låta krukorna stå i plastbackar utan botten, då blir dom vattnade när det regnar men blir inte för blöt eftersom det rinner igenom...
Det är samma typ av backar som bagerier använder när dom levererar bröd till affärerna. Jag har fått sekunda backar från ett lokalt bageri och skulle inte kunna vara utan dom.
Solrosor och potatis
 Även solrosorna som ska planteras i potatislandet har fått flytta utomhus. Dom får nu stå i skuggan av tunneln och mår bättre där eftersom det blir lite för varmt i tunneln på dagarna, även fast bägge dörrarna är öppna dagtid.

Potatisen i potatishinkarna växer riktigt bra och har också fått flytta utomhus. Det ska bli kul att se om vi får någon färskpotatis till midsommar....hoppas!


Som jag skrev tidigare så har många sommarblommor fått en andra omplantering och står nu utomhus. Det är bl.a rosenskära, minipetunia....just nu kommer jag inte ihåg vad alla blommor heter som jag sått..men det kommer bli vackert när alla blommar i rabatter, amplar och krukor.



Det minskar på växter nu i gamla tunneln när allt planteras och/ eller flyttas utomhus.

Här har bäddarna nu fyllts med kapkrusbär/physalis , aubergine, paprika och slanggurka.

Djungelgurkan har överlevt tack vare frostvakten, men vissa blad såg jag har inte tyckt om den kyligare temperaturen trots frostvakten. Men dom har ändå överlevt.
Det ska jag komma ihåg till nästa år om jag kommer att fortsätta odla djungelgurka.....inte så för tidigt!!

I morgon fortsätter jag med nästa projekt.....kanske ska testa att plantera ut bönor...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar