2021-02-19

Hydroponisk odling - odla i vatten

Hydrokultur betyder att odla i vatten - vattenodling och ingen jord behövs.


För en vecka sen så startade jag en hydroponisk odling, där man odlar inomhus i en blandning av vatten och näring. 

Saknade egenodlat grönt att äta förutom groddar och ärtskott nu på vintern, så jag skickade efter ett startpaket. Det innehöll allt jag behövde för att sätta igång och det var verkligen enkelt. Nu en vecka efter start så har det redan grott och börjat visa sig i dom små torvpluggarna fröet är planterat i.

Systemet är ett slutet system så nu kan jag bara då och då gå och titta när det växer. Givetvis måste jag hålla koll på vattennivån i behållaren och om det behöver fyllas på....men det är allt!

Här finns en bra förklarar om vad hydroponisk odling är och vad man kan driva upp.


odlingslådan står i ett fönster med extra belysning

Här har det börjat växa

Systemet är enkelt och vem som helst vart man än bor kan nu odla sin egen sallat mm inomhus. 
Man behöver alltså inte en trädgård eller växthus för att driva upp eget grönt.


Under locket hänger torvkopparna som har kontakt med vattnet så fröet/ plantan får vatten och näring

Nu väntar och längtar vi på tillfället när vi kan gå och skörda egen sallat mm.

Testa du också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar