2021-02-22

Nu smälter all snö...

 För en vecka sen så hade vi väldigt mycket snö och det var kallt men solen sken och det va så vackert. Men nu i helgen så blev det helt plötsligt plusgrader och det mesta av snön smälte bort. 

Det gick så fort och all snö försvann nästan över ett dygn... 

Jag blir nu lite orolig att vintersådderna ute i växthusen ska tro att det är vår och börja gro. För där inne blir det några grader till och skiner solen kan det bli väldigt varmt.

Det gör inget för vintersådderna så länge dom inte börjar gro och växa upp, men om dom gör det så kommer jag att bli tvungen att starta frostvakten.  Nu gäller det att man kollar sådderna ofta i växthusen och på vad SMHI spår för väderlek.

Men inne är det inga problem, där växer det bra och hälften av alla chiliplantor har nu skolats om till större krukor. Det börjar redan bli trångt på bordet, så jag har fått lov att skaffa en till längre lampa som jag monterat under bordet. Då kan jag ha lika många växter ståendes på golvet.

Här kommer lite bilder på hur det ser ut i slutet av februari.

Här trängs chili som planterats om i större krukor

Vissa av chiliplantorna har blivit så långa så dom måste stöttas upp med blompinnar.
Fyra små krukor med hängbegonia.
.

Under bordet växer också chili och kapkrusbär (physalis)



Överst hyllan: rotselleri och paprika
Hyllan under: paprika
Längs ned: penséer och minipenséer från egna frön

Översta hyllan: lök från frön
Understa hyllan: paprika

Jag har fått sorgmyggor med jorden i år och dom är inte så trevliga. Dom lägger ägg i jorden och larverna äter sen av dom små plantornas rötter. Löken har varit särskilt utsatt för mig i år. Jag har satt upp gula klisterlappar som dom fastnar på. Dom dras till den gula färgen och många har redan fastnat där.
Eftersom dom vill ha fuktig jord så är det bra att vattna underifrån.

Tomaterna som såddes i november har nu fått knoppar och vi hoppas på små tomater i april/ maj.


Små sådder av hängbegonia, chili, stjälkselleri och aubergine


På värmemattan står sådder av smultron. Dom har en utvecklingstid på 1-3 månader så man får ha tålamod.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar