2021-03-14

Förgro potatisen

 Mitten av mars och nu är det dags att förgro potatis om det ska hinna bli någon skörd i sommar.

Jag har sparat "fula" potatisar från förra årets skörd  nere i jordkällaren och dom ha redan börjat gro.

Tidigare år så har jag förgrott dom i gamla uttjänta ugnsformar, som jag sen fyllt med hälften jord och sen tryckt ner dom. Men i år så tänkte jag testa att sätta dom i pluggbrätten (8 st hål) som jag sparat (eller fått) och som det varit sommarblommor i (kanske penséer eller lavendel). 

Det som kan vara lite spännande med att använda dom blir att varje potatis kommer att kunna plockas upp separat med rötter och sen planteras ner i landet. Då behöver man inte skada rötterna som man gör när som tidigare varit tvungen att dra isär rötterna so växt ihop.

Jag fyller brätterna med jord och sen tryckte jag ner potatisen så hälften kom under jord. Vissa potatisar var för stora så dom delade jag på. Det viktiga är att det ska finnas ett öga eller en grodd på varje man tycker ner.

Vattnade sen och ställde ner dom i ett utrymme som det kommer in lite ljus i och som är varmt.


Jag fyllde fem brätten med 6 i varje och det räcker för oss i sommar.
Nu gäller det att hålla koll på dom och vattna när det behövs. 

När man förgror potatisen så här på jord innebär att varje potatis kommer att utveckla rötter. När jag sen planterar ut dom i landet så kommer förkortar jag tiden som det annars tar innan skörd.

Dom här kommer sen att täckodlas under ensilage, dvs inte grävas ner i ett traditionellt potisland som behöver kupas.
Det gäller bara att se till att det är tillräckligt mycket ensilage eller annat organiskt material över, så inget ljus når potatisen. 
När dom sen börjar mogna kan man lyfta på täckmaterialet och plocka så många man behöver och  plantan kan stå kvar och fortsätta växa. 



Vi kommer inte vara självförsörjande på potatis, men det behövs inte heller eftersom vi köper vinters åtgång från en odlare från trakten.

Men att ta upp färskpotatis till sillen i sommar är bara något man inte vill vara utan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar